Mobilt bredbånd eksploderer

Danskerne vil på nettet overalt. Mobilt bredbånd er det hurtigst sælgende telefonprodukt nogensinde med stigninger på flere hundrede procent.

Danskernes brug af mobilt bredbånd – en internetforbindelse via mobilnettet – er eksploderet på et år, og det er slet ikke slut endnu.

Næsten 700.000 danskere vil på nettet overalt og har derfor købt abonnement, så den bærbare PC eller den avancerede mobiltelefon kan komme »på« i sommerhuse, på caféer, i toget mm., uden at man skal lede efter et trådløst net i nærheden. Telia har på et år fået 278 procent flere kunder, TDC 73 procent og Telenor hele 319 procent.

»Der er tre ting i livet, som er svært at undvære, når man først har prøvet det: God vin, god sex og mobilt bredbånd! Det er det hurtigst sælgende produkt nogensinde i mobilindustriens historie. Salget vil vokse igen i år, om end ikke helt i samme tempo som i 2009, selv om der stadig sælges 22.000-25.000 mobile bredbåndsforbindelser om måneden,« siger teleanalytiker John Strand, direktør i Strand Consult.

Han tror, at der kun går få år, før mobilselskaberne sidder på samtlige internetforbindelser i Danmark med hastigheder op til 10 megabit i sekundet. De faste forbindelser bliver dermed kun for dem, der har behov for mere fart på, f.eks. fordi de får TV i HD-kvalitet ad den vej.

»I Danmark har konkurrencen på mobilt bredbånd hidtil ligget på de små hastigheder, især en megabit i sekundet. I år vil konkurrencen flytte sig op til to megabit for små penge,« mener John Strand.

Telenors 319 procents fremgang er godt hjulpet af seks måneders gratis mobilt bredbånd til alle, der i forvejen havde eller købte en fast bredbåndsforbindelse.

»Det væsentligste hop, som vi tog i andet halvår af 2009, skyldtes, at man kunne prøve det gratis i et halvt år. Salget til almindelige priser følger imidlertid rigtigt godt med. Vi tager yderligere markedsandele og dermed fortsætter den relativt dramatiske udvikling,« siger privatkundedirektør i Telenor, Peter Berg.

Har man først prøvet mobilt bredbånd, bliver man hængende.

»Nu begynder kunderne at skulle betale, og rigtigt, rigtigt mange bliver hængende. Så der går ikke mange måneder, før man vil kunne se, at de forskelle, der har været mellem teleselskaberne, udviskes,« siger Peter Berg med henvisning til, at »3« har været både først og førende med datatrafik via mobilnettet.

Farvel til det faste



Mobilt bredbånd bruges langtfra mest på farten. 50 procent anvender det hjemme, selv om indendørs mobildækning aldrig er så god som udendørs, og 25 procent bruger det på arbejde. Kun 25 procent anvender det på farten, heraf ti procent fra toget, viser tal fra TDC.

»Vi oplever stadig vækst – det bliver ved og ved. Det skyldes, at hastighederne, dækningen og stabiliteten bliver bedre og bedre, og dermed er det oplagt for de fleste at rykke over – for mange vælger faktisk at erstatte den faste forbindelse med mobilt bredbånd,« siger Stine Green Paulsen, kommunikationschef hos »3«.

Allerede i juni 2009 havde 60 procent af »3«s mobile bredbåndskunder ikke en fast forbindelse.

»Hidtil har mobilt bredbånd ikke helt kunnet erstatte forbindelsen over det eksisterende fastnet og ikke kunnet håndtere TV. Det kan stadig ikke være helt med, men også det udvikler sig,« siger hun.

»3«s mål er at have en markedsandel på »25 procent eller derover«.

»Men det kan være svært, når nogen begynder at give mobilt bredbånd væk. Selvfølgelig mister vi markedsandele, efterhånden som de andre kommer med, men vi ligger massivt højere på brugen af datatrafik. 65 procent af trafikken lå ved udgangen af 2009 hos os,« konstaterer Stine Green Paulsen, der også glæder sig over, at kundegruppen bliver ældre og ældre.

Datatrafikken fra mobile bredbåndsabonnementer i Danmark steg sammenlagt med 24 procent fra 1. til 2. halvår 2009, viser IT- og Telestyrelsens telestatik.