Mobilselskab lukker gaveboden

Danmarks næststørste teleselskab dropper fra i dag alle tilskud til telefoner og giver dermed startskuddet til en drastisk ændring af mobilmarkedet.

Nu er det endegyldig forbi med teleselskabernes tilskud til mobiltelefoner. Dermed bliver mobilerne dyrere at få fat på. (Foto: Jonas Vandall / Scanpix) Fold sammen
Læs mere
Foto: Jonas Vandall Ørtvig
Et halvt års blodig mobilmassakre betyder nu, at Danmarks næststørste teleselskab fuldstændig ændrer taktik. Fra i dag, mandag, bliver det umuligt at købe telefoner med tilskud, og utallige, uigennemskuelige abonnementer skæres ned til en lille håndfuld, samtidig med at priserne sættes markant ned, og opkaldsafgiften forsvinder helt.


Den drastiske ændring ventes at trække de andre teleselskaber med i samme retning i håbet om, at de kendte varemærker vil borge for kvaliteten, så kunderne vælger at få mere med i pakken, end de får hos de fortsat billigere discountselskaber, i form af mere service, musiktjenester, særlige småprogrammer til telefonen og andet mobilt indhold. Det er første gang, at norskejede Telenor, der er blandt verdens ti største mobilselskaber, gennemfører så grundlæggende en ændring i noget land. Derfor har den øverste koncernledelse skullet sige god for de danske planer, som den nøje følger udviklingen af.

Går planken ud

»Nu går vi planken ud!« siger privatkundedirektør Peter Berg om de markante ændringer, som han tegnede de første streger til i et fly over Afghanistan på vej hjem fra Indien.

Det skete efter foreløbig et halvt års voldsom priskrig med det nystartede lavprismobilselskab Onfone, der har generet alle de store teleselskaber og stjålet titusindvis af kunder fra dem ved at tilbyde priser, som gør rigtigt ondt på de store. Onfones masterplan er at gøre så stor skade, at et af de store selskaber vil købe Onfone (dyrt). Det har samtlige selskaber hidtil blankt afvist.

»De gamle forretningsmodeller var helt ude af sync. Vi gav store tilskud til telefoner, og så smuttede folk efter seks måneder, når aftalen udløb, til et billigere selskab – det ville jeg også selv gøre. Det har kostet os buler af penge, og kunderne gider os ikke. Oveni kom så uigennemskuelige gebyrer, og 25 procent af alle opkald til kundeservice handlede om regninger, som folk ikke kunne forstå. Der var nødt til at ske en større oprydning,« siger Peter Berg.

Gennem de seneste måneder har Telenor derfor i allerstørste hemmelighed gennemført en omfattende analyse. Den viser, at halvdelen af de danske telefonkunder blot har et SIM-taletidskort, som de typisk tanker op via nettet. En fjerdedel går efter at købe telefoner med tilskud, og efter seks måneder smutter de videre til et bedre tilbud hos konkurrenten. Kun den sidste fjerdedel er »de loyale partisoldater«, der bliver i teleselskabet.

90 procent af de adspurgte ville foretrække en mobiltelefon med afdragsbetaling og en enkel prisplan.

»Det er så massivt, at vi godt tør springe ud i det,« siger Peter Berg.

Telenor har i en periode forsøgt sig med telefoner med afdragsbetaling i op til 24 måneder. 50-60 procent af salget kommer nu herfra, og det har sparet Telenor for 30 procent af de normale tilskud.

»Kunderne får en bedre oplevelse med priser, der er lettere at overskue, og kan helt frit vælge den telefon, de ønsker uden bindinger. Vi sparer penge. Jeg er helt overbevist om, at dette vil løfte salget over nettet, hvilket vil være med til finansiere prisnedsættelsen. Samtidig tror vi på, at kundeafgangen reduceres – den skal ned –, og at kundeindtaget øges,« siger Peter Berg, som samtidig medgiver, at det månedlige forbrug pr. kunde formodentlig vil falde.

2,1 milliarder i tilskud om året

Han tror til gengæld, at danskerne vil vælge at købe dyrere telefoner, end de ellers ville have valgt, fordi afbetalingsperioden bliver meget længere. Alle Telenors butikker landet over vil i den kommende tid blive nyindrettet efter det nye koncept med et område med abonnementer, et område med telefoner og et område med hjælp til at komme godt i gang.

Alle nuværende Telenor-kunder vil gradvis blive flyttet over til de nye abonnementer.

»Det er det eneste rigtige at gøre i den nuværende situation, og konkurrenterne vil helt sikkert følge med. Det er de nødt til. Ellers sidder de med højere minutpriser som kongelige hofleverandører af telefoner. Mobiltelefoni bliver nu rigtigt billigt, og mobiltelefoner bliver lidt dyrere,« siger teleanalytiker John Strand, direktør i Strand Consult.

Der bliver i Danmark solgt ca. to millioner mobiltelefoner om året. 20 procent af dem sælges uden tilskud. De 1,4 millioner sælges med tilskud. I snit koster det teleselskabet 1.500 kroner at købe en kunde. Det svarer til, at der bruges 2,1 milliarder kroner årligt. Heraf sendes omkring en milliard til mobilproducenterne, cirka 700 millioner til forhandlerne.