Mobilpriskrigen raser lidt endnu

TDCs køb af Onfone skulle have stoppet den blodige mobilpriskrig. Siden er priserne nogle steder faldet til det halve - i hvert fald året ud.

Foto: Katrine Emilie Andersen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Få det hele til den halve pris hos CBB. 20 procent rabat på pakkerne hos Oister. Og hos Bibob er der happy hour, hvor alle kunderne får dobbelt op på indholdet i mobilpakkerne, altimens Onfone tilbyder, at man kan ringe gratis til alle de svenskere, nordmænd og finner, man overhovedet orker at tale med.

Mens de små mobilselskaber kappes om at høvle priserne ned, danser reklamekronerne fortsat lystigt på plakater overalt i byen, i TV og i aviserne.

Den priskrig, som TDC forsøgte at stoppe med købet af Onfone sidste år, er fortsat ufortrødent hen over sommeren, og på nuværende tidspunkt er det reelt muligt at få en omfangsrig mobilpakke til priser, der ligger under det halve af, hvad Onfone endte på, mens hele den etablerede telebranche peb og beklagede sig over prispresset.

Hidsig konkurrence

Situationen hos de små teleselskaber afviger dog en anelse fra tidligere, hvor priskrige som regel er blevet udløst af små, uafhængige og rebelske teleselskaber, som for eksempel Telmore, Bibob og senest Onfone.

Nu er CBB og Bibob ejet af Telenor, Onfone, Telmore og M1 af TDC og CallMe af Telia - men alligevel raser priskrigen teleselskaberne imellem, hvor Bibob senest har tilbudt kunderne dobbelt så meget tale og data, så en mobilpakke med 12 timers taletid og 12 gigabyte data nu kan fås for helt ned til 119 kroner månedligt, hvis mobilkunderne i forvejen er sprunget på et andet tilbud fra selskabet. Hos CBB kan kunder på samme vis købe en mobilpakke med seks timers tale og 10 gigabyte data for blot 74,50 kroner om måneden resten af året.

Dermed er priserne især hen over sommeren nået ned i et niveau, hvor det langt bedre kan betale sig at bruge sin mobiltelefon som trådløst hotspot til computere og tavlecomputere, end det kan betale sig at købe dedikeret mobilt bredbånd, hvis hastigheden på dataforbindelsen i øvrigt er lige meget.

Udviklingen kan ganske tydeligt aflæses i de tal, teleselskaberne selv offentliggør. Senest har TDC i sit kvartalsregnskab i onsdags afsløret, at kundeflugten fra selve TDC Mobil er markant, alt imens selskabets lavprismærker er i vækst. Siden første halvår af 2010 har TDC Mobil tabt 86.000 kunder, mens Telmore, M1, Onfone og Fullrate er vokset med 286.000 kunder, hvoraf omkring 200.000 fulgte med købet af Onfone.

»TDC har øget Onfones kundebase med 28 procent siden opkøbet i maj 2011. Det vidner om, at man købte et stærkt varemærke og har formået at fastholde det. TDC formår at sikre sig kunderne, og regnskabet, der kom onsdag, understreger endnu en gang, at selv om TDC opererer på et af de vanskeligste telemarkeder i verden med den hårdeste mobilkonkurrence og med konkurrenter, som absolut ikke altid er rationelle, formår TDC alligevel at skabe hæderlige resultater,« siger aktieanalytiker Morten Imsgard fra Sydbank, som følger telemarkedet tæt.

Dybest set handler det om at overleve, når de rygende ruinhobe ligger tilbage ved - måske - krigens slutning.

»Der er en udmattelseskrig i gang. En del af priskrigen er betalt af de besparelser, der er opnået på at fjerne tilskud til telefonerne, men hvad, der er mindre synligt, er, at der også kører en priskrig på erhvervsmarkedet, der er mindst lige så brutal, og som bidrager til at gøre rigtigt ondt på operatørerne,« siger teleanalytiker John Strand, direktør i Strand Consult.

Han understreger, at discountselskaberne generelt har meget lavere omkostninger end moderselskaberne og derfor kan betjene kunderne langt billigere. Til gengæld er prispresset også større.

»Men det en ond krig, der fortsætter, indtil der kun er tre, og måske endda kun to, teleselskaber tilbage i Danmark. Og selv da kan vi se det fortsætte - der skal jo kun to til at starte et slagsmål. I øjeblikket prøver Telia og Telenor at spare penge ved at slå netværkene sammen, men det er slet ikke nok. Der er kun én reel løsning for dem, og det er at slå forretningerne sammen også,« siger John Strand.

Ingen giver sig

Han peger på, at udviklingen efterhånden er nået så langt, at man kan lave en teoretisk dato for, hvornår TDC ikke længere har nogen kunder under eget varemærke.

»Ingen vil give sig en millimeter. Hos »3« havde man eksempelvis billige mobiler, men til gengæld højere priser. Nu nærmer deres priser sig Onfones. Prisgabet mellem selskabernes premium-varemærker og discountmærker snævrer ind, og hos TDC er kundeafgangen endda eskaleret, siden de lancerede deres nye imagekampagne, »Mit TDC«,« siger John Strand.

For præcis ti år siden kostede et mobilminut hos lavprisselskabet Telmore 1,20 kroner - svarende til 36.000 kroner for 500 timers telefoni. I dag koster samme mængde minutter blot 369 kroner hos Telmore - men så får man også ti gigabyte data og gratis SMSer oveni. Hvad minutterne angår er det dog CBB, der tager stikket hjem med et tilbud om blot at betale 164,5 kroner om måneden for ubegrænset taletid resten af 2012.