Mobilpriskrig optrappes over sommeren

Danske mobilkunder kan juble, men TDC kan blive tvunget til at vinke farvel til noget af den planlagte indtjening i år for at holde fast på kunderne.

Danskerne kan se frem til lavere priser på mobiltelefoni. Det skyldes blandt andet, at TDC har mistet omkring en kvart million kunder, som man formentlig vil forsøge at erobre tilbage. Fold sammen
Læs mere

»Der er lagt i kakkelovnen til en periode med en mulig optrapning af priskrigen på det danske mobiltelefonimarked. Vinderne er de danske mobiltelefonikunder, som kan glæde sig over at betale nogle af de laveste priser for mobiltelefoni i Europa.«

Det fastslår aktieanalytiker Morten Imsgard fra Sydbank, som følger telemarkedet tæt, og han tror, at TDC som landets største teleselskab – og med 250.000 færre mobilkunder end for to år siden – får svært ved ikke at deltage, selv om selskabet siger det modsatte og skal sikre penge til sine investorer.

Det er navnlig det Telenor-ejede Bibob og det »3«-ejede Oister, der går hårdt til den.

»TDCs opkøb af Onfone i foråret 2011 gav en massiv tilgang af nye kunder, men siden har TDC afleveret mobilkunder til konkurrenterne. Vi forventer et kraftigere modsvar på konkurrenternes priskampagner fra TDC i de kommende kvartaler. Det vil sætte TDCs indtjeningsevne under pres og begrænse mulighedene for, at TDC kan overraske positivt i forhold til selskabets indtjeningsprognose for 2014,« vurderer Morten Imsgard.

Det er gennem en længere periode Telia og »3«, der har hentet flest nye kunder.

»Det danske mobiltelefonimarked er ikke stort nok til, at fire netværksoperatører kan opnå en tilfredsstillende indtjening – specielt ikke når TDC sidder på langt over halvdelen af den samlede indtjeningspulje i mobilmarkedet. De tre mindre aktører er derfor tvunget til at være meget aggressive i priskrigen i forsøget på at opbygge en tilstrækkeligt stor kundebase og dermed udkonkurrere mindst én af de øvrige mindre spillere.

Den fastlåste konkurrencesituation betyder, at vi ikke forventer, at priskrigen aftager. TDC kan derfor blive tvunget til at deltage i større grad end i de seneste kvartaler i forsøget på at bremse kundeflugten,« mener Morten Imsgard.

En god pizza og danskvand

Teleanalytiker John Strand, direktør i Strand Consult, forventer også, at priskrigen vil fortsætte.

»Danskerne er hele tiden nødt til at være opmærksomme på, hvad man køber, og hvad man forbruger. De fleste vil nok opdage, at ligegyldigt hvad de vælger, er det nok billigere, end sidste gang de valgte abonnement. Historisk set har et dansk mobilabonnement kostet, hvad der svarer til en familiepizza og en stor cola, om måneden.Nu er vi nede på prisen for en god pizza og en danskvand,« siger han.

En dugfrisk undersøgelse fra det internationale brancheblad Telecompaper viser, at Danmark af 16 udvalgte EU-lande har de billigste mobilpriser i Europa.

»Sidste år skiftede en fjerdedel af danskerne teleselskab som følge af de priskrige, som kører over en tidsbegrænset periode på fire til seks uger, og når krigen er slut, er priserne faldet generelt, så markedet er bare hårdt, og gabet mellem premiummærkerne (altså moderselskaberne, red.) og lavprismærkerne bliver mindre og mindre,« konstaterer John Strand.

De mange slagtilbud med f.eks. ti timers tale og ti gigabyte data med fri MMS og SMS til omrking 119 kroner er ifølge Morten Imsgard fra Sydbank en næsten gratis omgang her og nu.

»De danske telekunder bruger nemlig slet ikke i nærheden af de forbrugsgrænser. De mest snakkelystne kunder taler i gennemsnit kun lidt over tre timer i telefon pr. måned,« siger han.

»3«s kunder taler ifølge Erhvervsstyrelsens telestatistik for 2. halvår 2013 i gennemsnit 3,16 timer om måneden, TDCs 2,16 timer, Telenors 2,61 timer og Telias 2,75 timer. »3«s kunder er de mest dataforbrugende, men når også kun op på 1,3 gigabyte data i gennemsnit om måneden.

Vi skal betale for data

Morten Imsgard kalder det »meget positivt«, at TDC er tilbageholden med at tilbyde store datapakker i abonnementerne, for han forventer, at danskerne skal til at vænne sig til at betale for mere data eller bedre netværks­kvalitet, fordi der skal investeres kraftigt i udbygning af mobilnettenes kapacitet og geografiske dækning.

Telia og Telenor er i færd med at lægge deres mobilnet i Danmark sammen og venter at afslutte den store opgave senest til nytår. TDC er – sammen med kinesiske Huawei – i gang med at udbygge sit 4G-/LTE-mobilnet og når i mål senest til februar 2015.

»Vi forventer, at TDC bliver blandt de langsigtede vindere på det danske mobiltelefonimarked som følge af en meget stærk netværksinfrastruktur i Danmark. TDC har de seneste år skruet investeringsniveauet op og ligger nu på linje med sammenlignelige europæiske teleselskaber,« mener Morten Imsgard.

Investorer i TDC skal ifølge ham være opmærksomme på, at TDC betragtes som en mulig overtagelseskandidat i en større europæisk telekonsolidering, som lige nu afventer EU-Kommissionens to gange udskudte afgørelse af en konkurrencesag fra Tyskland. Afgørelsen vil nu falde 3. juli. Siges der god for den, kan det få TDC-aktien til at stige i værdi.