Mobilopkomling åbner ny flanke i priskrig

Kort efter at alle de andre mobilselskaber har sat priserne op, går det nye Plenti ud med billigere tilbud med ubegrænset databrug, som genåbner mobilkrigen. Timingen kunne ikke være bedre, mener teleanalytiker.

Bedst som mobilselskaberne forsigtigt har troet på, at den ti år lange mobilpriskrig endelig var ved at løje af, åbner den nyeste spiller, Plenti, nu en ny front og angriber dem nedefra. (Foto: Asger Ladefoged). Fold sammen
Læs mere
Foto: Asger Ladefoged

Bedst som mobilselskaberne forsigtigt har troet på, at den ti år lange mobilpriskrig endelig var ved at løje af, åbner den nyeste spiller, Plenti, nu en ny front og angriber dem nedefra.

Plenti, som har medstifter af Fullrate, Peter Mægbæk, og Onfone- og Mofibo-stifter Morten Strunge bag roret, lancerer nemlig tirsdag et nyt abonnement, hvor de giver ubegrænset tale, ubegrænsede SMS-tekstbeskeder og MMS-billedbeskeder og ubegrænset data til 119 kroner om måneden. Dermed underbyder de alle deres store konkurrenter – i størrelsesrækkefølge TDC, Telenor, Telia og »3« – der siden efteråret gradvist har fjernet de billigste abonnementer for nye kunder for til gengæld at lægge lidt mere i pakken i de lidt dyrere, som i store træk begynder ved 149 kroner. Og ingen af de andre teleselskaber i Danmark tilbyder ubegrænset dataforbrug over mobilnettet.

Bedst tænkelige timing

»Timingen kunne ikke være bedre. Plenti kommer til at sætte et loft for, hvor meget de andre kan hæve priserne. Dette kan trække meget, men det vil nok være de højtforbrugende kunder, som de tiltrækker, og dermed vil de primært konkurrere med lavprisselskabet Oister og nogle af lavprisselskabet CBBs produkter. Alle de andre selskaber er presset, så det skulle ikke undre mig, om de vil slå igen med kampagnetilbud, som de vil forsvare sig med kun gælder i en begrænset periode. Nej, dette er ikke et tiltag, som vil gøre dem glade,« siger teleanalytiker John Strand, direktør for Strand Consult, som rådgiver teleselskaber verden over.

Plenti åbnede 14. marts som et rent mobilselskab med kun ét abonnement med fri tale og fri data og ubegrænset adgang til Allers og Egmonts magasiner online, onlinenyheder fra Berlingske og Ekstra Bladet, lyd- og e-bøger fra Mofibo samt gratis adgang til Tivoli. Peter Mægbæk slog da fast, at »det er uopfindsomt«, at de øvrige teleselskaber kun har fokus på antal minutter og gigabyte data. Men Plenti har tilsyneladende forregnet sig lidt.

»Vi ser, at kunderne ikke har brug for flere Plenti-abonnementer i husstanden, fordi man kan bruge adgangen til de mange tjenester på op til fem enheder. Og vi vil gerne også sælge mobilabonnement nummer to til husstanden. Vi står ved, at vi er et underholdningsselskab, men når der er behov for et produkt som dette, så laver vi det naturligvis. Selvfølgelig er vi blevet klogere,« siger Peter Mægbæk, administrerende direktør for Plenti, til Berlingske.

Et par tusinde nye kunder om måneden, tak

Plenti rundede i begyndelsen af maj 5.000 kunder og er nu ifølge Plenti-direktøren oppe på »omkring 10.000«. Målet er fortsat at runde 100.000 om to år, om end Plenti kan løbe rundt med under halvdelen.

»Vi regner med at vokse hele tiden og har ambitionen om at komme med flere produkter. Dette produkt kommer måske bare lidt før end de andre indholdsprodukter, som vi forbereder, men det er helt naturligt, når der mangler konkurrence. Vi regner med, at det vil give os et løft mod den volumen, som vi skal have. Ambitionen er hen over sommeren at vokse med et par tusinde kunder om måneden med dette. Og normalt sker der det, at hvis nogen har succes, så vil andre efterligne dem,« siger Peter Mægbæk, som ikke forventer, at de store teleselskaber bare vil lade Plenti stjæle kunderne fra dem.

Plenti lejer sig ind på »3«s mobilnet.