Mobillandet udvides til nye grænser

Mobilmekka. Mobilmarkedet er på ingen måde låst fast, viser meldingerne på verdens største mobilmesse, Mobile World Congress. Men bag faldende priser, flere funktioner og hurtigere arbejdende telefoner lurer en magtkamp med teleselskaberne, som ikke bare vil stå tilbage i kulissen.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

BARCELONA: Mobilmarkedet ser på ingen måde ud som nu, når 2012 er gået. Alle de store producenter forsøger for alvor at skille sig ud fra mængden og trykke på alle knapper for at skabe nyt.

Særligt den finske mobilkæmpe, Nokia, slår nu tilbage. Nokias canadiske topchef gennem halvandet år, Stephen Elop, har været en mand, der lå fladt ned i næsten et helt år, hvor markedsandelene i navnlig Europa er raslet ned. Nu skal Nokia genrejses.

»Nu demonstrerer vi den nødvendige handling for at genrejse Nokia,« sagde han nærmest afslappet på Nokias pressemøde mandag morgen, hvor den fjerde telefon med Windows Phone, Lumia 610, blev lanceret, samtidig med at Nokia holder liv i sin bedstsælgende 40-serie med Nokias egen Symbian-software ved at introducere 808 Pure View-telefonen med et kamera med en opløsning på hele 41 megapixler nok til vægstore plakater.

Bemærkelsesværdigt har hverken Samsung, HTC eller kinesiske Huawei lanceret Windows Phone-telefoner, så Nokia er ene i feltet. Det sender et lidt sløret signal om Windows Phones popularitet.

»Vi vil skabe et tredje økosystem,« fastlår Stephen Elop med henvisning til konkurrenterne Google Android og Apple.

Teleanalytiker John Strand, direktør i Strand Consult, hæfter sig ved, at Nokia nu lancerer en masse telefoner i alle kategorier.

»De vil vise, at de kan fortsætte i samme tempo som hidtil blot med Windows Phone. Og særligt den billigere, nye Lumia-telefon er interessant at følge,« siger han.

Første mobil med firkerneprocessorer

Taiwanske HTC satser på at komme tilbage i førerfeltet med - fra april - sin nye HTC One-serie, som lægger vægt på bedre kameraer, musikfunktioner via det opkøbte Beats Electronics og de første mobiltelefoner med firkerneprocessor, så den agerer lige så hurtigt og kan håndtere lige så mange samtidige opgaver som en normal computer. HTC går samtidig fra kun dyrere telefoner til også det kæmpe store marked for lidt billigere telefoner, som også Samsung og Nokia har et godt øje til.

Samsung udvider sit sortiment i den storsælgende Galaxy-serie af mobiltelefoner og tavle-PCer med bl.a. Galaxy Note 10.1 en opgradering af den roste Galaxy Tab-tavlecomputer med den ligeledes roste notetagningsfunktion med digital pen fra den gigantiske Galaxy Note-telefon. Tavle-PCerne arbejder sig dermed virkelig hen mod at blive rigtige arbejdsredskaber.

Nye tider for Sony

Sony, som for nylig kvittede »Ericsson« i navnet, håber, at de to nye Xperia-modeller (P og U) bliver vejen tilbage mod fordums storhed, efter at Sony nu ejer hele selskabet, og det dermed bliver lettere at koble alt udstyr fra teknologigiganten sammen på kryds og tværs.

Bag det hele ligger netværkene forbindelsen til omverdenen hvor som helst og når som helst. Teleselskaber i hele Europa kæmper med at fastholde indtjeningen, fordi prispresset vokser, og kunderne kræver mere for færre penge. De tre store selskaber i Danmark TDC, Telia og Telenor mærker lige som kollegaerne i Tyskland, Spanien, Italien, Frankrig, Storbritannien og Østrig, hvordan priskrigen kan ses i regnskaberne.

Mobilkundernes stigende kærlighed til nettjenester som Facebook og YouTube lægger stadig større pres på mobilnettene, hvor også bærbare PCer og tavlecomputere med mobilt bredbånd er koblet på. Nettjenesterne styrker hele tiden kundernes afhængighed, mens mobilselskaberne blot skal levere en forbindelse billigt, for ellers skifter folk til konkurrenten, selv om teleselskaberne alene i Danmark over de næste tre år vil investere 6-6,5 mia. kroner på at udbygge og forbedre mobilnettene.

Derfor går telebranchen nu i krig mod gratis SMS-tjenester, som f.eks. Facebook og Apple tilbyder sine brugere. For det koster teleselskaberne manglende indtægter, når også SMS-beskeder kan overbringes gratis, selv om de grundlæggende bruger mobilnettene til at komme frem. Analysefirmaet Ovum har netop beregnet, at telebranchen i 2011 mistede 13,9 mia. dollar i SMS-indtægter på den konto.

Googles tidligere topchef og ny bestyrelsesformand, Eric Schmidt, har tidligere pustet til ilden ved at sige, at det er spændende nettjenester, som får folk til at bruge mobiltelefonen. Derfor må telebranchen affinde sig med at være rørlæggerne, mens Google m.fl. kommer med det, som folk egentlig vil have.

Fokus mod slutbrugeren

»Igen er Mobile World Congress meget fokuseret på slutbrugeren, hvor jeg hellere så lidt mere fokus på tekniske udfordringer på mobilnettene, og hvordan signalerne fra teknisk inferiøre smartphones som visse iPhone-modeller påvirker mobilkundernes samlede oplevelse,« siger teleanalytiker John Strand. B

Berlingske dækker Mobile World Congress (MWC) på www.business.dk/digital, www.b.dk/techogviden og i den trykte Business-sektion. Berlingske er inviteret af Telia.