Mobilkunder skal bindes i et år

Regeringens højhastighedskomité vil fjerne muligheden for at kunne skifte teleselskab efter et halvt år. Nu skal der gå et år.

I dag må teleselskaberne højst binde kunderne i seks måneder - fremover skal det være et helt år, mener regeringens højhastighedskomité. Foto: Colourbox Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Danske mobilkunder skal kunne bindes helt op til et år til deres teleselskab mod i dag seks måneder.

Det lægger regeringens højhastighedskomité op til i de anbefalinger, som torsdag formiddag blev afleveret i rapporten »Danmark som højhastighedssamfund«.

I dag kan teleselskaberne højst binde privatkunden i et halvt år, inden man frit kan skifte til et andet teleselskab. Erhvervskunder kan bindes længere.

Teleselskaber: Vi kan give bedre tilbud

Argumentet fra teleselskaberne er, at man vil kunne give kunderne bedre tilbud, bedre priser og billigere mobiltelefoner, hvis man ved, at kunderne bliver i selskabet i 12 måneder og dermed forventes at levere en nogen lunde fast indtægt til teleselskabet.

Forbrugerrådet er ikke spor interesseret i at forlænge bindingsperioden.

»I telekredse taler man altid om, at markedet vil udvikle sig, bare man får frie hænder. Men frie hænder er åbenbart at binde forbrugerne noget mere. Jeg håber, at den ide er lagt på hylden - at telesektoren er en normaliseret branche, der behandles som alle andre sektorer, hvor man har seks måneders binding,« sagde økonom og telepolitisk medarbejder i Forbrugerrådet, Martin Salamon, til Business.dk, inden rapporten blev offentliggjort.

Afvist igen for to år siden

Ønsket om 12 måneders bindingsperiode har tidligere været oppe at vende. Senest indgik det i de muligheder, som IT- og Telestyrelsen i 2007 fremlagde for politikerne, da hele den danske telelovgivning blev set efter i sømmene.

»Teleforligskredsen i Folketinget besluttede, at man ikke ville ændre bindingsperioden, og jeg synes, at det har virket godt, at konkurrencen bestemmer priserne. Så jeg tvivler på, at længere bindingsperioder er vejen frem,« sagde Jørgen Abild Andersen, direktør i IT- og Telestyrelsen under Videnskabsministeriet, på en konference i september 2008.

Videnskabsminister Helge Sander (V) fik i 2005 sit lovforslag igennem om, at ikke alene selve bindingsperioden højst må være seks måneder. Det skal også være tidshorisonten for salg af teleudstyr, herunder blandt andet SIM-låse, der forhindrer kunderne i at skifte telefonselskab i en periode.