Mobilgiganter vil ind i din bil

Apple og Google er i færd med at skifte gear, og bilerne bliver næste valplads. Senest vil Apple koble telefonen til bilens system, så hænderne kan blive på rattet. Men der arbejdes også med førerløse biler – og med at gøre bilen til posthus.

Det nye Carplay-system fra Apple er her installeret i en Ferrari FF, som er udstillet på den internationale biludstilling i Geneve i Schweiz, som finder sted fra 6. til 16. marts. Foto: Sandro Campardo/EPA Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Apple og Google har sat kursen mod en anden motorvej end internettets og rykker allerede i år ind i adskillige europæiske bilmærker med deres software.

Apple har i denne uge skrevet under på en aftale med i første omgang Ferrari, Volvo og Mercedes-Benz om allerede fra næste uge at lade bilens fører bruge sin iPhone fra Apple til at telefonere, tilgå musik, fungere som GPS, sende og modtage beskeder enten stemmestyret eller ved at bruge bilens skærm og knapper. Dermed åbner et nyt kapitel i teknologigiganternes forsøg på at komme ind på nye områder.

CarPlay hedder teknologien, der tidligere blev kaldt »iOS in the Car«. CarPlay skal kombinere Apple-udstyr med bilens udstyret. Apples talegenkendelsessystem Siri spiller en vigtig rolle i stemmebetjeningen. Apple Maps bruges som GPS, og musik og podcast-udsendelser kan også køre gennem andre tjenester som den svenske musiktjeneste Spotify.

Bilproducenterne og Apple ser CarPlay som en måde at gøre kørslen sikrere på, så bilens fører bliver mindre distraheret, samtidig med at alle i bilen har internetforbindelse.

Honda, Hyundai og Jaguar kommer med CarPlay senere i år. BMW, General Motors (med Chevrolet og Opel), Kia, Land Rover, Mitubishi, Nissan, Peugeot Citroën, Subaru, Suzuki og Toyota kommer senere.

Carplay kræver en opdatering til Apples mobilstyresystem iOS 7 og kræver et særligt Apple Lightning-stik, som kun virker med de nyeste iPhone-telefoner (5, 5S og 5C). I første omgang bliver det tilgængeligt i USA, Canada, Mexico, Tyskland, Italien, Spanien, Australien, Hong Kong, Japan og Sydkorea.

Google indgik i januar aftale med Audi, General Motors, Honda, Hyundai og chip- og grafikkortproducenten Nvidia om »Open Automotive Alliance«, som skal skubbe ny teknologi fremad og ind i bilerne men med vægt på åbenhed, så man ikke er bundet til bestemte systemer, og med mulighed for at kunne tilpasse det. Med Google om bord er hensigten at få Googles mobilstyresystem Android, som i dag ligger på omkring 80 procent af alle nye mobiltelefoner, ind i bilernes underholdningssystemer og samtidig sikre, at disse spiller sammen med mobiltelefoner og tavle-PCer med Android.

Mange bilproducenter har stort fokus på ikke at være bundet til en bestemt leverandør. Derfor er den brede forventning, at det kun bliver en enkelt bilmodel, der i år vil blive gjort klar til iPhone-telefoner.

»Udfordringen for bilproducenterne er, at de ikke kan ignorere, hvad Apple gør. Det giver afgjort konkurrence til deres nuværende underholdningssystemer og vil overordnet set betyde større kompleksitet,« siger analytiker Thilo Koslowski fra analysehuset Gartner, som følger teknologiverdenen tæt.

Det globale bilsalg vil ifølge analysefirmaet IHS Automotive stige til over 120 millioner biler i 2016 – næsten 50 procent flere end sidste års produktion på 82 millioner biler.

Og bilbranchen bruger en betydelig del af de 100 milliarder dollar, som går til forskning og udvikling, på at arbejde sig hen mod førerløse biler og biler, som »taler« med hinanden. IHS anslår, at der vil blive solgt 215.000 biler med CarPlay i år, og at det vil være nået op på 25 millioner i 2020. Det er kun en mindre del af vognparken.

For teknologien skal ikke kun bringe underholdning ind i bilerne gennem velkendte kanaler. Den skal også bruges til at få bilerne til at køre selv.

Byfolket vil ifølge Thilo Koslowski fra Gartner på et tidspunkt bestille afhentning på telefonen, blive samlet op af en førerløs bil og manøvrere gennem trafikken takket være satellitter og sensorer og således nå hurtigt – og helskindet – frem til kontoret. Og man slipper for at lede efter en parkeringsplads.

Forsøg er i gang mange steder, blandt andet i Sveriges næststørste by Göteborg, men ud over teknologien skal også lovgivningen på plads.

Den kinesiskejede, svenske bilproducent Volvo forventer at sende de første selvkørende biler på gaden i 2017.

Volvo ser også muligheder for at gøre bilen til postboks og arbejder på et system, hvor folks indkøb på nettet vil blive leveret til deres biler i stedet for til hjemmet. Med en digital engangsnøgle kan pakketransporten åbne bilen og lægge de indkøbte varer i bagagerummet. Forinden har man fået en besked om, hvor og hvornår det sker.

Ifølge Volvo spildes der årligt en milliard euro på forsendelser, som ikke kan leveres, fordi folk ikke er hjemme.