MobilePay forbliver gebyrfrit for alle danskere

Danske Bank skærper mobilkrigen og dropper nu de ellers planlagte gebyrer på MobilePay.

Det skærper konkurrencen mellem bankerne om at skaffe kunder til deres mobile betalingssystemer, at Danske Bank nu har valgt at droppe planerne om gebyr på betaling med MobilePay, der fører på antallet af brugere foran Swipp, som 81 banker er fælles om. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Danskerne kan også fremover bruge Danske Banks populære betalingsapp, MobilePay, helt gratis. Det har ellers været planen, at der fra 2016 skulle indføres et gebyr på ti øre per overførsel, men den plan er nu permanent droppet.

Det tegner dermed til at blive en alvorlig skærpelse i kampen om mobilbetalingskunderne, der er spidset til i de seneste måneder, hvor Swipp, der er baseret på et samarbejde mellem 81 banker, netop har annonceret et offensivt modtræk til MobilePay i form af blandt andet en storstilet TV-kampagne og hævede beløbsgrænser.

Swipp forsøger at indhente MobilePay

Målt på antal kunder har MobilePay hidtil ført langt foran Swipp og de øvrige konkurrenter, men for nylig meddelte Swipp-direktør, Martin F. Andersen, at der maksimalt går to år, før man forventer at overhale MobilePay. Hos Danske Bank nægter man dog at videregive førerstafetten.

»Vi er overvældede over, at så mange danskere har taget mobilbetaling til sig. I det halvandet år, vi har været i gang, har vi fået knap 1,8 millioner brugere og månedlige overførsler for en milliard kroner, og vi tror på, at mobilbetaling vil vokse markant over de kommende år. Den udvikling ønsker vi at understøtte, da det for os er vigtigt, at MobilePay fortsætter med at være en succes,« siger chef for Danske Banks MobilePay-division, Mark Wraa-Hansen til Berlingske Business.

Allerede tilbage i 2013 overvejede Danske Bank at indføre gebyrer på MobilePay, men udskød planen til 2016 efter stort postyr fra både medier og forbrugere. For selv om ti øre måske virker som et beskedent beløb, har Danske Bank angiveligt taget ved lære af tidligere tilfælde i 2005, hvor et gebyr på 50 øre ved brug af Dankortet skabte stort oprør og dermed blev et hedt emne under valgkampen op til folketingsvalget.

Danske Bank mister planlagt indtjening

»Vi har godt kunnet fornemme, at diskussionen ville blive ved med at dreje sig om de ti øre, og derfor har vi valgt at gøre alvor af vores overvejelser om, at MobilePay skal forblive gratis for alle danskere,« fastslår Mark Wraa-Hansen.

Det sløjfede gebyr betyder, at Danske Bank går glip af en ellers planlagt indtjeningskilde. Faktisk taber banken hvert år et anseeligt millionbeløb på appen, men ifølge ekspert på betalingsområdet Henning N. Jensen har landets største pengeinstitut planer om at tjene pengene ind på andre områder.

»De må have foretaget en beregning, hvor man kan tåle at miste indtægter på private kunder for til gengæld at tjene mere på forretningssiden. Det er helt klart for mig, at Danske Bank er i gang med at lave et push, så man ved at øge brugen af MobilePay presser butikkerne til at kunne tage imod mobilbetaling, og her tjener man i forvejen gode penge på gebyrer,« siger Henning N. Jensen og forklarer, at tabet vil være relativt beskeden.

»Investorerne i Danske Bank vil sandsynligvis i første omgang være kede af at miste en direkte indtjeningsmulighed, men omvendt må de glæde sig ekstremt over, at man får udbredt en mobilløsning, som kan skabe yderligere forretning. Det er tydeligt, at Danske Bank håber på, at kunder, der er glade for MobilePay, også bliver kunder i Danske Bank på et tidspunkt,« siger han.

Mark Wraa-Hansen fra Danske Bank forsikrer da også, at MobilePay – trods gratis brug – skal bidrage til at skaffe banken flere indtægter fremover.

»Det er klart, at når vi fjerner et planlagt gebyr, mister vi en planlagt indtægt. Det er vi bestemt ikke nervøse for, og vi føler os fuldt komfortable med den finansielle model i MobilePay,« forklarer han.

Glem alt om gebyrer på mobilen

Gennem flere år har Danske Bank været igennem en hård imagekrise, og derfor er succesen med MobilePay et tiltrængt boost i forhold til at genvinde kundernes tillid.

Successen får derfor også banken til at lancere tre nye pakker til virksomheder, der benytter sig af MobilePay Business, som er en betalingsløsning, der gør det muligt for erhvervsdrivende at modtage penge uden at benytte kortterminaler. »Vi er glade for også at efterkomme vores erhvervskunders ønsker om at få flere muligheder og større fleksibilitet,« siger Mark Wraa-Hansen.

Virksomheder opkræves dog stadigvæk et etableringsgebyr på 1.000 kroner samtidig med, at de ved hver handel skal betale et gebyr på en procent af transaktionsbeløbet. Det er derfor med blandede følelser, at økonom i Forbrugerrådet Tænk, Troels Holmberg, reagerer på Danske Banks nye udmelding.»Det er klart, at private MobilePay-brugere vil glæde sig over, at de ikke skal betale gebyrer for at overføre penge med mobilen, men samlet set ser jeg det som en fordyrende udvikling, da regningen blot bliver sendt videre til virksomhederne,« siger han.

Troels Holmberg glæder sig dog over den øgede konkurrence på betalingsmarkedet, som han kalder for »højst usædvanlig« i et historisk perspektiv.

»Tidligere så vi en fælles front, hvor bankerne udelukkende samarbejdede, og på den måde blev konkurrencen sat ud af kraft. Det kender vi eksempelvis fra fælles løsninger som Betalingsservice og Dankort. Det er helt nyt, at man ser MobilePay og Swipp konkurrere i en sådan grad, og det er sundt for både konkurrencen og innovationen,« vurderer han.

Også Henning N. Jensen påpeger, at konkurrencen kommer danskerne til gode, da de de ikke foreløbigt skal tænke på overførselsgebyrer på mobilen.

»Hvis Swipp havde planer om at indføre gebyrer, bliver de nu tvunget til at glemme alt om dem, for ellers kan de ikke tiltrække kunder. Der foregår et spil hele vejen rundt, hvor Swipp og MobilePay konstant skal tænke i næste træk, hvis en af dem skal vinde den endelige kamp om kunderne.«