MobilePay er gået ned

Den populære mobilbetalings-app MobilePay er for første gang ramt af et længerevarende nedbrud.

MobilePay er uhyre poplær til at overføre penge - men mandag har systemet fået solstik. Fold sammen
Læs mere
Foto: Erik Refner
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Der er problemer med Danske Banks mobilbetalings-app MobilePay, som har været nede siden før middag mandag.

Det er ikke første gang, at MobilePay er nede, men der har ikke tidligere været nedbrud af længere varighed siden lanceringen i maj 2013.

»Som de fleste af jer har opdaget, har vi desværre nogle tekniske udfordringer med MobilePay, der rammer mange af vores brugere. Vi arbejder hårdt på at finde fejlen, så I alle kan komme ud og købe en kold is i sommervarmen. Vi skal nok råbe op herinde, ligeså snart vi har en løsning,« skriver Danske Bank på sin Facebook-side.

Banken regner med, at få systemet op og køre igen i løbet af mandagen.

»Det er et teknisk problem, og vi er i gang med at finde ud af, hvor fejlen ligger. Der er nogle brugere som ikke kan logge ind, men det er ikke alle brugere. Det er selvfølgelig generende, men vi regner med at være oppe og køre igen senere i dag,« siger Kenni Leth, pressechef i Danske Bank.

Tal fra juni måned opgjorde antallet af MobilePay-brugere til 1,2 million, som samlet set foretager gennemsnitligt 75.000 transaktioner om dagen - rekorden er 105.000 betalinger.

Samtidig er Danske Bank i gang med at udrulle sin erhvervsløsning. I juni var 2.913 virksomheder oprettet eller i gang med at blive oprettet, mens 247 virksomheder på det tidspunkt var lige på nippet til at modtage de første betalinger.

Mens Danske Bank ifølge de seneste tal havde 1,2 millioner brugere, var der i juni 350.000, der havde aktiveret de øvrige bankers fælles løsning, Swipp.

I begyndelsen samarbejdede samtlige danske pengeinstitutter om en fælles løsning, men Danske Bank gik sole og kom først på banen med MobilePay. Dermed nød banken godt af first mover-effekten.

Med en kampagne i efteråret håber de 81 Swipp-banker imidlertid at kunne udfordre MobilePay og runde en million aktive brugere i sommeren 2015.