Mobilen er brandvarm

Mobile tjenester rykker nu for alvor, lyder det fra Mathias Birkvad fra reklame­bureauet CP+B Copenhagen, der skal være med til at finde frem til de bedste arbejder ved Danish Internet Award (DIA) i år. »Mobilen er hot as hell,« siger han.

Mathias Birkvad, direktør for reklamebureauet CP+B Copenhagen. Fold sammen
Læs mere

Der har i mange år været rigtigt megen snak om mobilen som den nye, store marketingplatform, men den megen snak har endnu ikke udkrystalliseret sig i større andele af marketingbudgetterne.

Men nu er der ved at ske noget, og det skyldes ikke mindst, at lokationsbaserede tjenester endelig ser ud til at have taget skridtet fra at være en smuk fremtidsvision til at blive skinbarlig virkelighed. Også i en marketingsammenhæng.

Sådan lyder vurderingen fra Mathias Birk­vad, direktør for reklamebureauet CP+B Copenhagen, når man spørger ham om, hvad der er den hotteste trend inden for kategorien »platforms«, som han er gruppeformand for hos Danish Internet Award (DIA) i år.

DIA er en årlig prisuddeling, hvor årets bedste digitale reklamearbejder herhjemme hædres.

»Mobilen er stadig »hot as hell«, og der er i øjeblikket en stor udvikling inden for lokationsbaserede apps og services. Jeg havde fornøjelsen af, at sidde med i »digital & mobile«-juryen ved Eurobest (EM i reklame, red.) i december, og det var uden tvivl lokationsbaseret, der rykkede mest,« siger han.

Gode eksempler

Dertil kommer rigtigt mange såkaldte branded utilities – der handler om at vise, hvad et brand kan bruges til – fordi der i samspillet mellem disse ofte er mulighed for at skabe stor merværdi for kunderne, mener han.

Hvilke gode cases vil du pege på?

»En af de cases, der har imponeret mig mest, er Forsman & Bodenfors’ »Slow Down GPS«, der giver GPSen en barnestemme, når den er i nærheden af en skole. Et andet godt eksempel er »Phone Address« fra DDB Bruxelles, der tænker location og produktudvikling sammen på en ny og anderledes måde for et telebrand. En ret fantastisk måde at e-handle på,« siger Mathias Birkvad.

Hvilke gode råd har du til dem, der sender cases ind til DIA?

»Selv om juryen arbejder særdeles seriøst og gør et stort forarbejde, er det væsentligt, at case-indsendelserne er korte, præcise og ikke mindst enkle. Der er rigtigt mange indsendelser, og der er altid en risiko for at drukne i mængden,« siger han.

»Sidste år så vi en række indsendelser i form af PowerPoint-slideshows, og de har altså svært ved at hævde sig over for de velpolerede case-film. Man skal huske på, at en jury ofte ser 50-100 forskellige arbejder på meget kort tid,« slutter Mathias Birkvad.