Mobile apps skaber vækst

Danske virksomheder vil med på apps-bølgen, og det giver arbejde til softwareudviklere.

Der findes nu over 225.000 applikationer til download i Apples App Store. Også danske virksomheder mærker stor efterspørgsel på finurlige funktioner til smartphones. Fold sammen
Læs mere
Foto: Eric Thayer/Reuter

For to år siden lancerede Apple sin »App Store«, og mobilverdenen bliver aldrig den samme igen. Apps eller applikationer er små programmer, der downloades og installeres på en smartphone, en avanceret mobiltelefon à la iPhone. Apples kunstgreb var at flytte fokus fra hardware til software. Brugeren køber et stykke håndholdt isenkram og kan efterfølgende fylde telefonen med de apps og dermed de funktioner, man ønsker. Den digitale schweizerkniv var født.

Eksplosiv vækst

I dag byder Apples virtuelle hylder på over 225.000 apps, og konkurrenter, store som små, har lanceret egne apps-butikker med Google og Nokia som de mest fremtrædende. Udviklingen i apps-økonomien kombineret med den eksplosive vækst i det mobile internet har givet grobund for softwarevirksomheder, der specialiserer sig i mobile applikationer.

En sådan virksomhed er den aalborgensiske Huge Lawn Software, der blev etableret af Uffe Koch for halvandet år siden, og som har specialiseret sig i apps til iPhone-platformen.

»Der er grundlæggende to måder for os at tjene penge på apps. Enten ved selv at lave apps og sælge dem for seks-tolv kroner stykket i Apples App Store eller ved at lave apps for andre. Vi bruger flest kræfter på at lave apps for virksomheder, men vi vil også gerne lave egne apps. Der er ikke penge i at sælge danske apps, men der er 100 millioner iPhone-brugere globalt. Det er vildt fascinerende, at jeg kan lave en enkel app på to-fire uger og derefter få den ud i hænderne på potentielt 100 millioner brugere,« fortæller Uffe Koch.

Men lige nu gælder det om at tage sig af strømmen af virksomheder, der gerne vil have lavet apps typisk i markedsføringsøjemed, siger Uffe Koch.

Prøver tøj på skærmen

»Der er rigtig mange virksomheder, som gerne vil ud på den mobile platform og vise deres brand frem. Men det er vigtigt, at appen har et formål og giver værdi for brugeren. Vi har for eksempel lavet en app for Bestseller, der hjælper kunderne med at finde den nærmeste butik og lader dem afprøve tøjkombinationer på mobilskærmen. Efterfølgende kan man uploade billedet til Facebook, så veninderne kan se det.«

Hos udviklingshuset Little Big Ideas i Birkerød er man også specialiseret i mobile apps, men med en lidt anden forretningsmodel.

»Vi er underleverandør til reklamebureauer, når der skal laves en kampagne med mobilt indhold. Vi har hovedkontor i Birkerød, men al produktion og kodearbejde udføres i Bangladesh, hvor vi er medejer af en virksomhed,« forklarer salgschef Frederik Hauch Jensen.

Little Big Ideas fokuserede oprindeligt mest på applikationer til mobiltelefoner fra Nokia og Sony Ericsson, men det ændrede sig for et halvt år tiden, da Googles styresystem, Android, for alvor kom på banen, fortæller Frederik Hauch Jensen.

»Google meldte klart ud, at den mobile platform havde første prioritet, og samtidig kunne man se, hvordan stadigt flere af de store håndsætsleverandører som Samsung, LG og HTC tog Android til sig.«

I dag udvikler Little Big Ideas til samtlige platforme, men man er stadig mest imponeret af Android.

»Vi var ansvarlige for alt mobilt indhold til den netop afsluttede Roskilde Festival, og her tegnede Android sig for næsten 25 procent af al trafik. Det er meget potent af en platform, der kun har været på det danske marked i et halvt år,« siger Frederik Hauch Jensen.