Mobil priskrig fortsætter til døden

Danskerne kan forvente fortsat priskrig på mobiltelefoni, indtil et af de fire store teleselskaber bliver købt op.

Der er ingen udsigt til, at priskrigen på mobiltelefoni i Danmark indstilles. Foto: Lars Nybøll, Telenor Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Priskrigen på det danske mobilmarked slutter først, når en af spillerne forsvinder.

Så klar er udmeldingen fra finansdirektør Henrik Skov fra Danmarks næststørste teleselskab, Telenor.

»Priskrigen kører på højttryk, og lige nu er der ingen udsigt til våbenhvile,« siger han til Business.dk.

Faldende forbrug

Telenor fremlagde tirsdag morgen et dystert regnskab for 1. kvartal. 21.000 mobilkunder er forsvundet, primært som følge af tabet af en større kunde og den generelle oprydning i basen af inaktive taletidskunder, og indtjeningen er gået tilbage fra 354 millioner kroner i julekvartalet til 290 millioner, mens indtjeningsmargenen er faldet fra 22 til 20 procent, og den gennemsnitlige Telenor-kundes månedsforbrug er dalet fra 168 til 153 kroner, især fordi mange skifter fra selve Telenor til Telenors lavprisselskaber CBB og Bibob.

»Jeg tror ikke, at situationen bliver bedre, før der sker en form for konsolidering i det danske marked. Danmark er et relativt lille marked, hvor vi har fire netværksoperatører (teleselskaber med egne mobilnet, red.), og hvor markedet for mobiltelefoni er mættet. Vi skal indstille os på, at kampen bliver ved med at vare, indtil der sker en konsolidering. Danmark er et af de mest konkurrenceprægede markeder i verden. Det er så til gengæld til stor gavn for forbrugerne, for det holder os på tæerne,« siger Henrik Skov.

Han kalder det »blåøjet at tro, at det går væk i morgen«.

Vi er her for at blive her

»Det er ikke godt nok at klare sig bedre end konkurrenterne. Derfor gør vi rigtigt meget for at effektivisere organisationen og bringe omkostningerne ned, hvilket er lykkedes godt, men det er også nødvendigt. Jeg er nødt til hele tiden at sikre, at uanset hvad der sker, og hvor længe det varer, har vi nok at stå imod med,« siger finansdirektøren.

Telenor har ændret i sin organisation og valgte sidst i marts at udlicitere hele sin kunderservice med 625 medarbejdere fra september i år. Samtidig er Telenor og Telia netop gået i gang med at lægge deres mobilnet i Danmark sammen - først 3G- og 4G-/LTE-nettene og til næste år også de »almindelige« GSM-net, som primært er beregnet til tale og derfor har den mest omfattende dækning.

»Vi er her for at blive her. Derfor bruger vi nu tid og ressourcer på at gøre fremtiden bedre - gennem det lange, seje træk,« siger Henrik Skov, der ser positivt på resten af 2012.