MitID-rod giver dårlige karakterer – men danskerne efterlyser mere fart på digitalisering

Der er en meget høj grad af utilfredshed med afløseren for NemID og indførelsen af den. Alligevel vil langt de fleste danskere have det offentlige til at sætte endnu mere fart på at få digitaliseret kommunikationen – uden at man dermed fjerner muligheden for at kunne ringe og blive hjulpet.

Når man i sin netbank har indtastet sin MitID-bruger, skal man efterfølgende åbne MitID-mobilappen, indtaste sin sekscifrede kode og godkende den handling, som man har sat i gang. Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Den rodede indførelse af det nye MitID som afløser for NemID og efterfølgende afsløringer af sikkerhedsproblemer, som måtte rettes i største hast, scorer ikke høje karakterer hos danskerne, og det smitter af på vurderingen af den nye måde at identificere sig digitalt på. Alligevel efterlyser flere, at det går hurtigere med at få digitaliseret kommunikationen mellem dem og myndighederne.

Det viser den store, årlige kortlægning af brugen af it i Danmark, som rådgivningsfirmaet Rambøll laver sammen med interesseorganisationen Dansk IT, »IT i praksis«.