Mistede data koster kroner og kunder

Kunderne vil ikke finde sig i, at datasikkerheden hos erhvervslivet ikke er i orden. Så skifter de til konkurrenten.

Hvis ikke datasikkerheden er i orden, får erhvervslivet smæk - kunderne går simpelt hen andre steder hen. Baggrunden er en lang række af skandaler, hvor personlige oplysninger er forsvundet fra myndigheder og banker. Foto: Colourbox Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det koster i øget omfang virksomhederne kassen, at de mister kundedata ved nedbrud og indbrud. Kunderne holder simpelt hen op med at handle med firmaer, der ikke formår at have en ordentlig sikkerhed.

Det viser en ny analyse, som Ponemon Institute har lavet for softwareselskabet PGP, der lever at at sælge kryptering - altså kodning af data - til virksomheder. I 2007 kostede det i gennemsnit virksomhederne 197 dollars (1.147 kroner) pr. mistet datapost. Sidste år var det steget til 202 (1.176 kroner) - eller omkring 6,6 millioner dollars (38,4 millioner kroner) for hvert brud på datasikkerheden.

Markant stigning i 2008

47 firmaer har deltaget i undersøgelsen, hvor Ponemon Institute konkluderer, at en voksende del af den store regning skyldes vrede kunder eller kunder, der på grund af mistillid til firmaet, vælger at gå til konkurrenterne.

Antallet af identitetstyverier og dataindbrud steg markant i 2008. Ifølge Identity Theft Resource Center blev der i 2008 rapporteret 646 tilfælde mod 446 året forinden. I mere end halvdelen af tilfældene var det banker og finansinstitutioner, der mistede ofte personlige data til udenforstående.

Mareridtsår i Storbritannien

Storbritannien havde et sandt annus horribilis med et omfattende tab af personlige data fra det offentlige, hvilket har medført stramning af datasikkerheden.