Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Det viser en ny analyse, som Ponemon Institute har lavet for softwareselskabet PGP, der lever at at sælge kryptering - altså kodning af data - til virksomheder. I 2007 kostede det i gennemsnit virksomhederne 197 dollars (1.147 kroner) pr. mistet datapost. Sidste år var det steget til 202 (1.176 kroner) - eller omkring 6,6 millioner dollars (38,4 millioner kroner) for hvert brud på datasikkerheden.
Markant stigning i 2008
47 firmaer har deltaget i undersøgelsen, hvor Ponemon Institute konkluderer, at en voksende del af den store regning skyldes vrede kunder eller kunder, der på grund af mistillid til firmaet, vælger at gå til konkurrenterne.
Antallet af identitetstyverier og dataindbrud steg markant i 2008. Ifølge Identity Theft Resource Center blev der i 2008 rapporteret 646 tilfælde mod 446 året forinden. I mere end halvdelen af tilfældene var det banker og finansinstitutioner, der mistede ofte personlige data til udenforstående.
Mareridtsår i Storbritannien
Storbritannien havde et sandt annus horribilis med et omfattende tab af personlige data fra det offentlige, hvilket har medført stramning af datasikkerheden.