Mission: Fordobling af kunder

Danskerne interesserer sig meget lidt for deres elregning, og kun et fåtal har skiftet leverandør de seneste tre år. Alligevel sætter østjyske NRGi nu ud for at fordoble sit kundeantal.

Foto: Bo Amstrup. Søren Sørensen, direktør i Aarhusianske NRGI.
Læs mere
Fold sammen

Der er næsten ingen penge i de mange elkunder rundt om i landet. En direktør i et dansk energiselskab har engang betroet nær­værende journalist, at hvis en elkunde ringer bare én gang med en klage over elregningen, æder administrationsomkostningerne til dette opkald profitten på kunden resten af vedkommendes levetid. Ikke desto mindre vil østjyske NRGi gerne have flere af dem. I selskabets nye 2020-strategi lægger koncernen op til, at der skal ske stor kundevækst.

»På elsalgsområdet vil vi være i top-3 på det danske marked. Det betyder, at vi nogenlunde skal fordoble antallet af kunder,« siger administrerende direktør i NRGi, Søren Sørensen, der for nærværende har 220.000 elkunder.

I Danmark er det dog notorisk svært at få elkunder til at skifte selskab. Det er kun fire procent af elkunderne, der inden for de seneste tre år har skiftet leverandør af strøm, og der ligger udfordringen også for NRGi.

»Klart. Og derfor tror jeg heller ikke, at der er så voldsomt meget perspektiv i at vokse organisk. Vi må bare erkende, at det er et lavinteresseområde, selv om vi synes, det er voldsomt spændende,« siger Søren Sørensen.

»En vej frem er strategiske partnerskaber. Skala er meget væsentlig, og nogle af de mindre selskaber må også synes, at de har udfordringer med skala.«

Med sine 220.000 elkunder er NRGi en af de større spillere på den danske scene. Der er dog stadig et stykke vej op til SEAS NVE og DONG Energy, der med 400.000 og 900.000 elkunder er de to største elselskaber i Danmark. Fordoblingen af kundeantallet frem mod 2020 kan ske på flere måder, forklarer Søren Sørensen, men en af hovedvejene dertil bliver at overbevise andre elselskaber om, at de kan spare penge ved at lade NRGi håndtere deres kunder.

»Der er nogle, der har betydeligt færre kunder end os. Når vi viser, hvad vores omkostning per kunde er, skal vi tage diskussionen med dem om, hvorvidt det er attraktivt at gå over på vores platform, og så kan der være grobund for at indgå et strategisk partnerskab,« siger Søren Sørensen.