Minutafregning snyder danskerne

Telefonregningen er vokset med en fjerdedel, efter at teleselskaberne nu tager sig betalt pr. påbegyndt taleminut. Forbrugerombudsmanden burde se på problemet, mener en ekspert.

Efter at langt de fleste danske mobilkunder gennem de seneste halvandet år er blevet tvunget til at betale pr. påbegyndt minut, annoncerer Telia nu direkte med, at det har gjort regningen 25 pct. dyrere, end da man betalte for de sekunder, man faktisk talte.

I en helsides annonce i Berlingske Business forleden forklarede Danmarks tredjestørste teleselskab, at »En telefonsamtale varer typisk 42 sekunder. Eller 3 minutter og 17 sekunder. Virkeligheden passer ikke til hele minutter - så hvorfor betale for dem? Hos Telia betaler I kun for de sekunder, I rent faktisk taler for. Det giver typisk en 25% besparelse på telefonsamtalerne,« stod der.

»Det er fuldstændigt korrekt. 40 procent af alle opkald i erhvervsvirksomheder er under 30 sekunder lange. Med minuttaksering betaler man pr. påbegyndt minut fra første sekund. Rigtig mange samtaler slutter altså længe, før man har brugt det første minut. Omlægningen til minuttaksering er lavet med et eneste formål: At spæde mere i kassen hos teleselskaberne,« siger teleanalytiker Torben Rune, direktør i rådgivningsselskabet Netplan.

Teleselskaberne er økonomisk trængte og indfører derfor hele tiden nye, kreative gebyrer. Da EU tvangsnedsatte priserne på at bruge mobiltelefonen i udlandet, ændrede selskaberne således afregningen, så kunderne skal betale pr. påbegyndt minut i stedet for pr. reelt forbrugt sekund. Men allerede et år før gik TDC på fastnettet over til minuttaksering.

Det snyder kunderne

»Sekundtaksering er det mest retfærdige, fordi man betaler for, hvad man rent faktisk forbruger. Minutpriserne giver traditionelt højere regninger. Men minutpriserne er typisk lavere, fordi de afregnes pr. påbegyndt minut, så det bliver først fordelagtigt med minuttaksering, når man fører længere samtaler på typisk over tre minutter. Men det gør man lige præcis ikke,« siger Nicolas Frederiksen, der driver Telepristjek.dk, en uafhængig nettjeneste, hvor man kan sammenligne abonnementer og priser.

Han har udregnet sine egne samtaler til i gennemsnit et minut og 45 sekunder.

»Det grimme ved minuttaksering er, at for forbrugerne ser prisen lavere ud, men faktuelt vil teleselskaberne tjene mere på det. TDC, Telia og Telenor er mere eller mindre gået over til minuttaksering, mens den store underskov af lavprisselskaber typisk tilbyder begge dele,« siger Nicolas Frederiksen.

Direkte vildledende

Kan folk gennemskue disse priser?

»Nej, man går typisk efter de annoncerede priser og vælger så de laveste. 35 øre ser jo billigere ud end 70 øre. Derfor virker minutafregning mere tillokkende på forbrugerne,« siger han og anslår, at 70-80 pct. af det danske privatmarked minutafregnes.

Han er stærkt betænkelig ved en anden Telia-kampagne, hvor Telia sælger abonnement med såkaldt gratis taletid. Kunden får fem, ti, tyve eller halvtreds timer med i købet.

»Men når man afregner pr. påbegyndt minut, får man jo aldrig den taletid, man betaler for. Det er meget alvorligt og direkte vildledende, og det burde forbrugerombudsmanden kikke på,« siger han.

Ifølge Torben Rune fra Netplan er sekundbetaling mere tilfældet end undtagelsen på erhvervsmarkedet, ligesom det er et krav i de offentlige indkøbsaftaler.

Bruger ikke minuttakst

Peter Arke, der er ansvarlig for Telia Broadbands erhvervsforretning, forsvarer »tilståelsessagen«.

»Vi har altid haft sekundtaksering over for vore erhvervskunder og har aldrig brugt minuttaksering. Når konkurrencen er så hård, er det vigtigt at lytte til kunderne og at sikre dem de rigtige tilbud. Her vurderer vi og de, at sekundtaksering er det rigtige,« siger Peter Arke.

Han understreger, at privatkunderne kan købe en række abonnementer til fast pris uanset forbrug og ofte kombinerer bredbånd med almindelig telefoni og således samlet får et godt tilbud.

Har I overhovedet erhvervskunder, der afregner pr. minut?

»Nej, ikke hos os.«