Minivan med vokseværk

Citroën og Peugeot kommer nu med efterfølgerne til deres to succeser Berlingo og Partner.

Minivan med vokseværk - 4
Læs mere
Fold sammen
(PARIS) De efterhånden legendariske franske minivans - Citroën Berlingo og Peugeot Partner - kommer nu i helt nye udgaver. Forgængerne var udviklet som varebiler og blev efterfølgende produceret som små rummelige biler til børnefamilier. Af nogen kaldt børnecontainere, men mange er faldet for de praktiske biler.

Som varebiler har de haft stor succes. Mest kendt i bybilledet er nok Post Danmarks gule Partner.

Afløserne er klar efter 12 år med den nuværende modelrække, og nu er familiebiler og varebiler udviklet sideløbende. Premiere i Danmark er i begyndelsen af juni. Bilerne er 24 centimeter længere end før, idet de er vokset til 4,38 meter og med otte cm i bredden til 1,81 meter.

Personudgaven kommer under den planlagte introduktionspris på 230.000 kr. og måske under varebilsudgaven, som skulle begynde ved 120.000 kr. plus moms.

Citroën har offentliggjort cirkapriser, og det betyder, at bilerne er placeret mellem den nye minivan Nemo til lige under 100.000 kr. og så med et spring på 20.000 kr. op til Berlingo Van og yderligere 20.000 kr. op til den større Jumpy (med 30 procent beskatning).

Klarer ujævnheder

ErhvervsBladet.dk har prøvet begge biler i flere udgaver i det nordøstlige område af Paris i kuperede områder, hvor det er generationer siden, at vejvæsenet har bekymret sig om vejenes standard. Virkelig stabil og komfortabel er den, og nu er elektronisk stabilitetskontrol (ESC) også kendt som ESP blevet standard i Danmark.

Man kan mærke, at Peugeot-Citroën (PSA) nu har udviklet en bil, som klarer selv de værste »pot-holes«, som englænderne kalder deres skarpkantede huller i vejbanen. Forklaringen er blandt andet, at man har hentet undervognen fra den nye Picasso C4. Affjedringen er frem- ragende, men bedst er det nok, at der slet ikke er spor af fordums støjniveau. I det hele taget oplever man en fornem komfort. Rattet kan indstilles i to retninger – og sædet (om end ikke trinløst) også i højden.

Instrumenteringen er ændret, så den ikke længere minder om børns første forsøg med legetøjet Meccano, men fremstår moderne og ligger tæt på koncernens nyeste mellemklasse-bilmodeller som Peugeot 308 og Citroën C4.

Længere og bredereBilerne er både længere og bredere, og vælger man personbilen, kan man i Citroën Outdoor eller Peugeot Tepee få tre enkeltsæder i række to. Læg dertil massevis af aflæggeplads – over forruden, under forsæderne, i handskerum, midterboks - ja selv stuveplads i loftet, hvor man blandt andet kan hænge ski op i særlige holdere.

Naturligvis er der fortsat to skydedøre i personbil- udgaverne af Berlingo og Partner og valg mellem én eller to skydedøre i varebiludgaverne - Berlingo Cityvan og Partner Van.

Der er også valg imellem tophængslede bagdøre og to asymmetrisk opdelte bagdøre i varebilen. Man kan også bestille varevognene med sideruder.

Der er plads til to euro-paller i varerummet. Til van'en kan man også vælge et passagersæde, der kan vippe frem, så man i varerummet kan få plads til en planke på tre meter med maksimalt 18 centimeters højde.

Fremragende motorVi har prøvet de fleste motorer – hos Citroën dieselmotorer på 92 og 110 hk (sidstnævnte med partikelfilter i personbilen) og hos Peugeot endvidere 1,6 litersbenzinmotoren på 90 hk – i øvrigt en fremragende motor, der både er støjsvag og smidig.

Senere i år kommer den 92 hestes dieselmodel også i en udgave med partikelfilter.

Der er trækkraft fra 80 km/t eller fra 35 km/t i femte gear med den 110 hk store dieseludgave.

Vi prøvede varebilerne med halv nyttelast, og det generede ikke bilens præstationer. Bagdørene kan åbne 180 grader, og en gummidut sikrer, at man ikke buler døren, hvis man lukker den forkerte dør i først. Der er også 12 voltsudtag ved bagdøren.

Sikkerhedsmæssigt er der ABS bremser og ESC (ESP) samt fire airbags i van-udgaverne, mens personbiludgaverne tillige har gardinairbags. Det kommer senere også i vareudgaven i en kortere udgave, der kun folder sig ud i kabinen.

Udstyret i Berlingo City Van omfatter også bakkeholder (hill holder), klimaanlæg, dæktryksmåler og mulighed for et flådestyringssystem. Senere følger i øvrigt en udgave på ekstra 25 centimeter til 4.63 meter. Lasteevnen stiger dermed fra 3,3 til 3,7 kubikmeter.

Peugeot har p.t. ikke givet et bud på sine salgsmål, men informationsdirektør Ellen Nørregaard fra Citroën Danmark fortæller, at der efter planen årligt skal sælges cirka 800 Berlingo Vans på gule nummerplader og 1.800 personbiler – trods afgifter på 50 procent på varebilen. Halvdelen af de solgte biler bliver 110 HDI for person- biler. Næsten alle varebiler bliver diesel.