Ministeren: Pickuppen er en erhvervsbil

Skatteminister Kristian Jensen (V) holder fast i, at pickuppen er en bil til det arbejdende folk, indtil det modsatte er bevist sort på hvidt.

Foreløbig ser skatteminister Kristian Jensen (V) ingen grund til at opfatte pickup-bilernes undtagelse fra afgiftsforhøjelse som et hul i loven. Hensynet til at fritage erhvervslivet for højere afgifter på erhvervskøretøjer vejer tungere. Arkivfoto: Lars Helsinghof Fold sammen
Læs mere
På nuværende tidspunkt er skatteministeren ikke klar til at kigge den seneste omlægning af bilafgiften efter i sømmene for eventuelle hul og mangler.

Pickuppen er en bil til håndværkere, skovarbejdere, landmænd og andre folk i arbejdstøj, og indtil videre er der ingen grund til handling – uanset hvilke meldinger der kommer fra bilforhandlerne.

»Jeg har ikke set den stigning endnu. Ganske vist er de tal, vi får ind fra Danmarks Statistik selvfølgelig forsinket i forhold til det, forhandlerne oplever, men jeg tager ikke stilling til det på forhånd,« siger Kristian Jensen (V), der heller ikke vil fastsætte niveauet for, hvor mange pickup trucks, der skal på private hænder, før afgiften igen skal laves om.

»Der er ikke et eller andet bestemt tal. Men som vi kan se markedet i øjeblikket, så er de typisk til erhvervsmæssigt brug.«

Afgiften blev også omlagt af hensyn til miljøet. For mange private havde taget erhvervslivets køretøjer til sig, og derfor blev de store lukkede firehjulstrækker – de såkaldte SUVer – pålagt en voldsom afgiftsstigning.

Hensyn til erhvervslivet
»Det er klart, at vi ændrede reglerne for SUVerne, fordi vi kunne se, at det, der egentlig var beregnet til erhvervslivet, blev brugt af private til at få sig en bil, som var måske billig, men ikke god for miljøet. Det var vi modstandere af,« fortæller Kristian Jensen.

Men han vil ikke løfte sløret for, om miljøet skal vises det samme hensyn, hvis privatbilister med trang til store motorer vender blikket mod pickup-bilerne.

»Det tager vi stilling til, når det sker. Det har jeg ikke noget konkret bud på.«

For i indkøbsstatistikkerne optræder pickuppen stadig primært som et stykke værktøj, og det skal det arbejdende folk have adgang til inden for en rimelig økonomisk rækkevidde.

»Vi har valgt at sige, at de varevognstyper, som typisk har været rettet til erhvervslivet, dem vil vi gerne friholde fra en højere registreringsafgift. For vi mener, det er vigtigt, at erhvervslivet har en mulighed for en billig transport,« siger skatteministeren.

Og Kristian Jensen vil ikke kommentere på en potentiel ny modedille blandt drenge og piger med trang til store motorer.

»Jeg begiver mig ikke ud i spådomme om, hvad der sker på pickup-markedet.«