Minister vil undersøge flybranchen

Transportministeren lover efter møde med det nyetablerede Rådet for Dansk Luftfart at sætte yderligere fokus på nogle af branchens problemer.

Henrik Dam Kristensen vil sætte yderligere fokus på problemerne i flybranchen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Torkil Adsersen
"Der blev sagt nogle ting i går, som jeg selvfølgelig godt var klar over. Men der blev bestemt også sagt nogle ting, som jeg ikke har været opmærksom på før i går,"

Sådan siger transportminister Henrik Dam Kristensen i dag til Berlingske Business, efter han i går mødtes med Rådet for Dansk Luftfart. Rådet der netop er blevet dannet, tæller repræsentanter for arbejdsmarkedets parter i flybranchen, passagerer og privatflyvningens organisationer.

Ministeren løftede ikke sløret for præcis, hvilke områder han fik mere indsigt i på mødet, som han selv betegner som "glimrende." Men det står klart, at et vigtigt punkt på dagsordenen var social dumping og brug af løsarbejdere og vikarer, som ifølge både flyselskaber og de ansattes fagforbund er en stor trussel mod dansk luftfart.

Kabinepersonale frygter udlændinge

Ifølge Check-in frygter de kabineansattes forbund CAUs formand Helge Thuesen, at der kommer en blåstempling af brug af udenlandsk arbejdskraft på danske fly.

"Vi kan være bekymret for, at der om fem år ikke findes danske kabineansatte om bord på flyene. I stedet rekrutteres der udenlandske medarbejdere gennem vikarbureauer og løse kontrakter," siger han til check-in.

Og hvis man skal tro transportministeren, så har Helge Thuesen ikke talt forgæves. Henrik Dam Kristensen vil nu have endevendt branchens problemer.

"Vi gav hinanden håndslag på, at vi nu vil bruge noget tid på at få kortlagt, hvad det er for nogle problemstillinger, vi har. Og så må vi se efterfølgende se på, hvilke instrumenter vi kan bringe i anvendelse. For social dumping er noget, som regeringen til enhver tid vil gøre, hvad vi kan for at bekæmpe," siger han til Berlingske Business og fortsætter:

"Som jeg hører det, så er noget af det danske problemer, som vi har mulighed for at tage fat på, andet er EU. Det er jo sådan med transport, at det er ret kompliceret, fordi det ofte foregår mellem lande," siger Henrik Dam Kristensen.

Norge afviser asiatisk personale

Den norske regering har netop i går afvist en anmodning fra flyselskabet Norwegian om at få lov til at ansætte asiatisk personale på sine langdistanceflyvninger.

Herhjemme er reglerne lidt anderledes. I 2008 blev der tilføjet en ændring til den danske udlændingelov, der betyder, at flyselskaber har ret til at have ansætte asiatisk personale, der svarer til højst 20 procent af den samlede besætning på flyvninger mellem Danmark og Asien.

Ifølge SAS er deres kinesiske og japanske personale delvist på danske overenskomster og ansættelserne er ikke sket for at spare penge, men af på grund af sikkerhedsmæssige og kulturelle hensyn.