Minister vil styre DSBs togkøb

Transportministeren har mistet tilliden til DSB og vil inddrage retten til at købe tog.

Købet af IC4-togene har været en lang lidelseshistorie, som nu får konsekvenser for DSB, der ikke længere får lov til at købe tog uden at konsultere regeringen og Folketinget først. Arkivfoto: Claus Fisker Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

DSB kan ikke finde ud af at levere nye tog til tiden. Transportminister Henrik Dam Kris­tensen (S) vil derfor fratage statens togselskab retten til at købe tog fremover.

Dermed har den politiske tillid til DSB fundet et nyt lavpunkt, som Henrik Dam Kris­tensen i dag udpensler i en kronik i Berlingske. Udgangspunktet er sagen omkring de 83 skandaleombruste IC4-tog, som indtil videre har været 12 år undervejs, kostet de danske skatteydere mere end fem milliarder kroner - og endnu ikke kører på skinner.

»Erfaringerne fra IC4-skandalen er, at vi fremover må gribe togmaterielanskaffelser an på en helt anden måde,« skriver Henrik Dam Kristensen (S).

Efter sommerferien vil transportministeren fremsætte et lovforslag, som skal sikre, at regering og folketing involveres langt mere direkte i indkøb af nye tog. Samtidig ønsker ministeren sig, at fremtidige danske tog »rent faktisk anvendes med succes i andre lande«. Endvidere vil han fremover indføre en ekstern og uafhængig kvalitetssikring i forbindelse med nye indkøb af tog.

Oppositionen bakker op

Den skarpe udmelding kommer efter sønderlemmende kritik fra Rigsrevisionen i sidste uge, hvor revisionen blandt andet slog fast, at DSB har »undervurderet opgaven som togproducent«, og at transportministeriet har ført et »helt utilstrækkeligt« tilsyn med DSB i forbindelse med indkøb af IC4-togene.

På Christiansborg bakker oppositionen transportministerens udspil op.

»Det er en udmærket idé, at Folketinget får større indsigt i, hvad vi hælder skattekroner i, så vi ikke får en ny IC4-skandale,« siger Kim Christiansen, trafikordfører for Dansk Folkeparti.

Samme toner lyder fra Venstre.

»Vi kan lige så godt kalde IC4 for en skandale. I Venstre mener vi ikke, at DSB skal være et statsejet selskab, men så længe det er det, er det fint, at Folketinget får større indflydelse på beslutninger om togkøb. Ud fra armslængdeprincippet har DSB jo kørt sagen selvstændigt, men vi må sige, at den sag er kørt af sporet,« siger Venstres trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen og uddyber:

»Jeg har meget stor tillid til den nye direktør og bestyrelsesformand i DSB. Alligevel synes jeg, at der kan være fornuft i, at vi får et større politisk medansvar og derfor øget indflydelse ved togkøb. For det er helt afgørende for, at jernbanen fungerer.«

Første møde med pressen

Senest har en DTU-rapport slået fast, at IC4-togene bremser tilfredsstillende. Derfor kan DSB fortsætte arbejdet med at få de udskældte tog ud på skinnerne.

Den skarpe melding fra transportministeren kommer samme dag, som DSBs nye adm. direktør, Jesper Lok, giver sine første interview til pressen.