Minister: Roadpricing efter eksperthøring

Transportminister Lars Barfoed (K) lover, at regeringen ikke vil gøre det dyrere for danskerne at køre i bil.

Læs mere
Fold sammen
I dag er Danmark formentlig det land i Europa, som har den højeste bilbeskatning; alt inklusive cirka 200 procent.

Når regeringen i 2015 formentlig halverer bilafgifterne, og i øget grad flytter afgifterne fra at købe til at bruge bilen, vil vi stadig ifølge FDM, Forenede Danske Motorejere, være det dyreste land, næst efter Malta.

I Holland vil bilklubben ANWB arbejde på, at landets bilafgifter på 46 procent bliver afskaffet, når roadpricing efter planen indføres i 2012 – tre år før det danske bilafgiftssystem skal omlægges med en halvering af bilafgifterne til fordel for øget brugerbetaling.

- En fortsat bilbeskatning vil give fremtidige regeringer mulighed for at regulere afgifter op, sagde Ferry Smith, talsmand for ANWB, da han i går var i Lyngby i forbindelse med det første møde ved den danske søsterorganisation FDM’s 100 års jubilæum.

Transportminister Lars Barfoed (K) beroligede forsamlingen, at den borgerlige regering ikke ville gøre det dyrere for danskere at køre i bil.

- Kloge kørselsafgifter, som jeg foretrækker at kalde roadpricing, er en måde at mindske trængslen på vejene, fordi det blandt andet bliver dyrest at køre i myldretiderne. Den tiltagende trafik kan ikke stoppes alene ved at bygge flere veje og forbedre kollektiv trafik. Men det er en principbeslutning, vi har vedtaget, med kloge kørselsafgifter. Vi vil først vedtage det, når vi har hørt eksperterne, og det er tidligst i næste folketingssamling, sagde Lars Barfoed ved mødet.

Plan efter forhandling

Lars Barfoed understregede, at regeringen ønskede bæredygtig transport og bedre infrastruktur. Den var indeholdt i den nye transportpolitik, hvor der er udstukket nye retningslinjer.

- Regeringen er ikke kommet med en endelig investeringsplan, den skal vi først i gang med nu, men vi forventer at have den klar ved udgangen af måneden, når vi har haft forhandlinger med folketingets partier. Siden skal vi ind i en investeringsrytme, hvor vi løbende ser på, hvad ekspertundersøgelser viser, og hvad der skal sættes i gang, sagde Lars Barfoed.

Han sagde, at der slet ikke er penge nok til at gennemføre alle ønskede projekter. Totalt er der tale om en investeringsramme frem til 2020 på 150 milliarder kroner, og her er de 90 milliarder kroner skatteyderbetaling . Derudover er allerede afsatte midler til eksempelvis den kommende brugerbetalte Femern Bælt forbindelse og Metro-cityring med i de 150 milliarder kroner.

Regeringen har planlagt en ændret bilafgift og Roadpricing dels for at mindske trængsel, dels for at få nye, miljørigtige biler på vejene. Dertil kommer andre planer som intelligente trafik systemer.

For godstransporten har man givet bedre adgang til havne (med modulvogntog) – for hurtigt at få så meget gods som muligt fra vejene over på vandvejene.