Mini-PCer storsælger hos teleselskaber

Store tilskud sikrer det store salg af de ultrabærbare computere, som ses oftere og oftere i gadebilledet - og som er en gave for teleselskaberne.

De er små, de er lette, de kan, hvad man har brug for og ikke så frygteligt meget mere, og så er de billige. Mini-PCerne er blevet et hit, og teleselskaberne er i øjeblikket den helt store drivkraft. Fold sammen
Læs mere
De ultrabærbare og prisbillige mini-PCer storsælger takket være de tilskud, som teleselskaberne binder i halen på dem.

I første halvår af 2009 er der på verdensplan solgt 13,5 millioner mini-PCer, og flere end 50 teleselskaber - heriblandt alle de store i Danmark - leverer gerne en mini-PC med, når man køber mobilt bredbånd, som netop er beregnet til at bruge på farten.

Spritnye tal fra analysefirmaet Canalys, som følger mobil- og PC-markedet tæt, viser, at navnlig PC-fabrikanten Hewlett-Packard, der er verdens største, har fået aftaler i stand med teleselskaberne. Til gengæld tager sydkoreanske Samsung hurtigt markedsandele med sin NC10-model.

Kun 18 måneder gammel

Det er kun 18 måneder siden, at taiwanesiske Asus sendte den første mini-PC, en Eee med blot syv tommer stor skærm, på markedet. Siden har de små maskiner medført en sand revolution af PC-markedet.

Ikke alene er de årsagen til, at det samlede PC-salg ikke er gået ned. De har også tvunget IT-giganten Microsoft, verdens største softwareproducent, til at handle hurtigt, da navnlig den første bølge af mini-PCer blev leveret med det gratis computerstyresystem Linux. Microsoft måtte støve den ellers henlagte Windows XP af, og den fik en renæssance. Det skæppede til gengæld ikke i Microsofts kasse, og IT-giganten blev kastet ud i sin første massefyring - af 5.000 medarbejdere - efter nogle særdeles dårlige salgsmåneder.

Løftestang for mobilt bredbånd

Samtidig har mini-PCerne dramatisk sænket priserne på PCer og dermed også ændret forbrugernes indstilling til, hvad en PC skal koste.

Men frem for alt har teleselskaberne nu pludselig fået alle tiders chance for at få solgt mobilt bredbånd - altså muligheden for at gå på Internet fra en avanceret mobiltelefon eller, mere brugervenligt, en bærbar PC med mobilmodem. Mobilt bredbånd er, ganske som mini-PCerne, blandt de bedst sælgende produkter lige i øjeblikket.

Canalys-analytiker Tim Coulling er især forundret over, hvor hurtigt de to sydkoreanske elektronikgiganter Samsung og LG har formået at rykke ind på teleselskabernes salgshylder. Samsungs NC10-mini-PC, der har en af de længste batteritider blandt ligemænd, har på den måde slået Samsungs position som PC-fabrikant fast.

»TIl gengæld har de traditionelt førende leverandører af bærbare PCer - heriblandt Lenovo, Fujitsu, Sony og Toshiba - været langsomme til at anerkende, hvor hurtigt markedet omkring dem ændrer sig. Sammenlagt har de aftaler med færre end ti teleselskaber,« siger Tim Coulling.

Mini-PCen oftere med på café

Der sker også en solid markedsføring i medierne af de små PCer takket være teleselskaberne, som traditionelt har et stort annoncebudet. Der er i august indgået dobbelt så mange aftaler med teleselskaber om salg af mini-PCer som i juni.

Teleselskaberne i Europa skyder typisk 740-1.480 kroner (100-199 euro) i støtte til PCerne.

Canalys' tal viser desuden, at i august så man tre gange så ofte mini-PCer i brug på caféer, i offentlige parker og i tog, som man traditionelt ser almindelige og lidt større, bærbare PCer. Flere end 45 procent af mini-PC-ejerne tager desuden deres ultrabærbare computer med på ferie.

Forskellene udviskes

Indtil videre glimrer PC-producenten Apple ved sit fravær på markedet for mini-PCer, mens den finske mobilgigant, Nokia, for få uger siden lagde an til at lancere sin første egentlige computer, naturligvis i mini-PC-klassen.

»Forvent, at forskellene mellem avancerede mobiltelefoner, mini-PCer og bærbare PCer i stigende omfang udviskes over de næste år, hvor skærmstørrelsen og ydelsen på mini-PCerne øges, samtidig med at nye styresystemer og processorer lanceres,« lyder meldingen fra Canalys.