Mini-PCer æder ikke de bærbare

Næsten otte procent af samtlige solgte PCer i Europa er nu af den ultrabærbare og prisbillige slags, og det er ikke sket på bekostning af de normale bærbare PCer.

De små mini-PCer med op til 10 tommerskærme og til priser på 1.800-3.000 kroner er blevet meget populære. Her er det Asus Eee-PC. Fold sammen
Læs mere
De er alle vegne. Enhver elektronikkæde med respekt for sig selv har dem på repertoiret. Interessen for dem er enorm - og de bliver også købt.

De små, ultrabærbare og prisbillige mini-PCer har på blot nogle måneder bemægtiget sig en andel på næsten otte procent af det samlede PC-marked i Europa og har medvirket til at gøre perioden fra juli til september til årets bedste sælgende.

7,7 procent af hele PC-markedet på få måneder

Ifølge analysehuset Canalys er der i tredje kvartal i år solgt 2,19 millioner mini-PCer, som på engelsk kaldes »netbooks«, fordi de frem for alt er ideelle at gå på nettet med, uanset hvor man er. Det svarer til 7,7 procent af det samlede PC-marked.

Mini-PCerne har kun brugt under et halvt år på at nå denne position, og de står faktisk for halvdelen af den vækst på 27 procent, som PC-markedet har oplevet på et år.

I tredje kvartal i år blev der i alt solgt 28,29 millioner PCer i Europa mod 22,26 millioner for et år siden. Antallet af stationære computere er stort set uændret, nemlig lige over 10 millioner styk.

Derimod er antallet af almindelige, bærbare PCer steget fra 11,63 til 15,04 millioner på et år, altså en fremgang på 3,5 millioner styk, hvortil så kommer de 2,19 millioner mini-PCer.

De bærbare PCer udgør nu 53,2 procent af det samlede marked i år mod 52,3 procent sidste år, de stationære 37,0 procent (mod 45,3 procent), og mini-PCerne altså 7,7 procent mod ingenting sidste år. Salget af servere, altså de tungere computere i bagbutikken, er steget fra 533.000 til 581.000, mens markedsandelen er faldet fra 2,4 til 2,1 procent.

Et forbrugerfænomen

»Mini-PCer er først og fremmest et forbrugerfænomen i dag og vil forblive som sådan i en rum tid,« forudser Andy Buss, analytiker hos Canalys.

Navnlig blandt studerende og folk, der er meget på farten, er mini-PCerne populære, og det ser ikke ud til, at mini-PCerne har ædt sig ind på bekostning af de almindelige og større bærbare. I stedet er det samlede salg steget.

Stort set alle de store fabrikanter - Acer, Asus, Dell, Fujitsu Siemens, HP, Lenovo og Toshiba - har i dag en eller flere mini-PC-modeller på hylderne.

Mini-PCernes popularitet har, som tidligere omtalt på Business.dk, bragt taiwanesiske Acer til tops i Europa foran Hewlett-Packard og Dell, mens ligeledes taiwanesiske Asus - som åbnede ballet med sin Eee-PC - er rykket ind på fjerdepladsen i Europa.

LÆS MERE