Den ultrabærbare og prisbillige mini-PCer er blevet så populære, at et af verdens største analysefirmaer nu forventer, at salget i 2009 vil blive 20 procent større end tidligere forventet.
IDC opskriver forventningerne til mini-PC-salget, fordi der dels er stærk efterspørgsel i navnlig Latinamerika, Asien og USA, dels er mange teleselskaber begyndt at yde tilskud på samme måde som til mobiltelefoner, fordi mini-PCerne med et SIM-kort kan koble sig på det mobile bredbåndsnet.
I år venter IDC nu, at der bliver solgt 26,4 millioner mini-PCer. Tidligere lå buddet på 22 millioner styk. Det er 127 procent højere end salget i 2008.
Al verdens kæledægge
Mini-PCen fik verdensdebut, da den taiwanesiske PC-producent Asustek i 2007 sendte sin første Eee-PC på gaden - en absolut letvægter af en bærbar med en skærm på blot syv tommer og med en tilpasset version af Linux som styresystem, så den startede og slukkede på 20-25 sekunder. Acer, der også er fra Taiwan, fulgte succesen op, og de to rystede i fællesskab hele PC-markedet i kraft af, at mini-PCerne blev folks kæledægger og solgte i stort tal.
Meningen er at lave en bærbar PC, der i kraft af sin størrelse og pris kan tages med overalt, og hvor man kan klare det fornødne arbejde (og en anelse mere) hvor som helst og når som helst. Mini-PCen er dog fra begyndelsen lanceret som PC nr. 2; den skal ikke erstatte de traditionelle - og lidt større - bærbare PCer, som også har et større tastatur.
Hvor Linux i begyndelsen vandt nye markedsandele, har Microsoft slået tilbage ved at genoplive Windows XP, som ellers var udgået af produktion. Flertallet af dagens mini-PCer anvender i dag Windows XP.
