Mini Cooper som ellert

En amerikansk elbil-specialist har lavet den i forvejen miljørigtige MINI Cooper endnu mere grøn og gjort den til en ren elbil. Det giver hurtigere acceleration, men lavere tophastighed.

Foto: Martin Dam Kristensen
Amerikanske Hybrid Technologies har brugt to år på at konvertere BMW’s MINI til en ren elbil med litiumbatteri og starter nu produktionen, skriver motorauthority.com.

Den lille bil har fået en betydelig vægtforøgelse på grund af batteri og elmotor. Batteriet alene vejer 250 kg, og el-MINI’en når en samlet vægt på 1.315 kg.

Elbilen har 105 hk mod 120 hk i benzinudgavens standardmodel, og som alle elmotorer er også den nye MINI's kendetegnet ved hurtig acceleration. Således går den lille elbil fra 0-100 km/t på blot seks sekunder, og det er faktisk hurtigere end den benzindrevne racerudgave - S-modellen – der bruger ca. syv sekunder på samme øvelse.

Derimod skal man ikke regne med det samme sus, som modeller med eksplosionsmotor giver: Hvor de kører omkring 200 km/t, kan den eldrevne fætter kun snige sig op på 130 km/t. Og giver man eludgaven gas, dræner man hurtigt batteriet. Kører man pænt og energiøkonomisk kan man tilbagelægge 190 km på én opladning.

Batteriet tager otte til ti timer at genoplade på det almindelige net, og en særlig teknologi skulle ifølge producenten gøre, at batteriet kan klare 1500 opladninger.

Chassiset til el-udgaven bliver som andre MINI’er produceret i Oxford, mens omformningen til elbil sker på Hybrid Technologies fabrik i North Caolina.