Mindre virksomheder opgiver branding

Frygt. Forventninger om hårdt arbejde og store omkostninger får mange mindre virksomheder til på forhånd at droppe et målrettet arbejde med at brande sig, selv om man kan komme langt for få midler.

En stor gruppe mindre og mellemstore virksomheder (mmv'er) afskærer sig selv fra betydelige konkurrencefordele, fordi de ikke arbejder bevidst med branding.

Branding-begrebet forbindes ofte med store udgifter og meget arbejde, som mange mmv'er ikke mener at have ressourcer til.

Derfor undlader de helt at gennemføre disciplinen, hvor værdier og følelser knyttes til en virksomhed og dens produkter. Det bekræfter branding-eksperter over for ErhvervsBladet

Konsekvensen er, at virksomhederne ikke får den merværdi, som branding kan give, og derfor går glip af et ekstra parameter at konkurrere på. De må så kæmpe på pris og kvalitet alene, mens konkurrenter med gode brands også kan kaste disse ind i jagten på kundernes gunst.

Branding vigtig- Ofte er det brandet, som skaber præferencen hos kunden, og dermed afgør hans køb. Derfor er det vigtigt at arbejde bevidst med branding i en konkurrencesituation, hvor mange virksomheder tilbyder varer i god kvalitet til lav pris, forklarer lektor Winni Johansen fra Center for Virksomhedskommunikation ved Handelshøjskolen i Århus.

Det er ikke manglende kendskab til mulighederne i branding, der får mange mmv'er til at droppe øvelsen. Mange kan godt se fordelene, men brandings ry som en dyr og tidskrævende proces får mange til at holde igen.

- Mange mmv'er tror, at de kun kan brande sig på samme måde som store koncerner, der bruger mange penge på reklame- og annoncekampagner. De penge har mmv'erne ikke, og derfor dropper de branding, konstaterer branding- og kommunikationsrådgiver Lars Sandstrøm.

Ringe i vandetDesværre er den opfattelse helt forkert. Ifølge både Winni Johansen og Lars Sandstrøm kan mmv'er sagtens brande sig, uden at det koster mange penge.

Øvelsen er at finde billige måder at kommunikere sine værdier ud på.

Således kan en virksomhed, der har defineret de værdier og følelser, som ønskes knyttet til den og dens produkter, godt få spredt budskabet uden at fyre hele markedsføringsbudgettet af på det.

Breve rettet direkte til virksomhedens interessenter, konkurrencer på internettet eller virksomhedsseminarer, hvor interessenter inviteres til at høre om virksomheden, er billige og brugbare kommunikationsmetoder.

- Som mmv har du ikke det store behov for at ramme masserne i første omgang. Det er fint at nå de nære interessenter og få dem overbevist. Derfra vil budskabet så efterhånden i en vis grad spredes som ringe i vandet, siger Lars Sandstrøm.