Mindre tryk på den danske spilbranche

Væksten er taget noget af, men spil er fortsat en milliardforretning, og stadig flere arbejder med spil og spildesign i Danmark.

Erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen (V) var i slutningen af september på besøg hos Sybo Games, der bag spilsuccesen »Subway Surfers«, for at få viden om den danske spilbranche. Administrerende direktør Mathias Gredahl Nørvig (yderst til højre) viste rundt og fortalte, hvordan nye spil udvikles og kan blive internationale hits. Arkivfoto: Asger Ladefoged Fold sammen
Læs mere
Foto: Asger Ladefoged

Det går stadig fremad i den danske spilbranche, som er blevet en milliardforretning med stadig flere ansatte i de nu over 1.500 små og større virksomheder, men det er en mere afdæmpet vækst end gennem de seneste år.

I 2015 omsatte produktionen af computer- og mobilspil for 1,16 milliarder kroner eller 4,1 procent mere end i 2014. Dertil kommer alle i den interaktive sektor af virksomheder, der laver produkter og tjenester ud fra opgavsrettighederne i form af underholdning, apps og digitale læremidler. Det bringer den samlede omsætning op på 1,9 milliarder kroner.

Det fremgår af kortlægningen »Det interaktive Danmark i tal 2015«, som brancheforeningen Interactive Denmark står bag.

Langtfra bare en hobby længere

»Det er længe siden, at forestillingen om en hobbybranche præget af glade amatører havde hold i virkeligheden. Danske spiludviklere er i dag topprofessionelle kulturproducenter, der i mange tilfælde er first-movers på ny teknologi og nye forretningsformer,« siger Jan Neiiendam, vicedirektør i spiludviklernes brancheforening, Producentforeningen, og direktør for Interactive Denmark.

Et af verdens populæreste mobilspil, »Subway Surfers«, er dansk, produceret af de to firmaer Subo Games og Kiloo.

Der er nu 770 fuldtidsbeskæftigede med at producere spil og lige så mange i den interaktive del af branchen. Antallet af spilproducenter er fra 2014 til 2015 vokset med 20 til 151, men 14 af dem står tilsammen for over en milliard kroner af hele omsætningen. I den interaktive sektor arbejder nu 94 virksomheder mod 76 året før.

Spileksporten er faldet

»Dette tyder på, at virksomhederne efter sidste års høje vækstrater er begyndt at udvide og ansætte flere medarbejdere for at skalere deres produktioner op til fremtidige udgivelser,« hedder det i rapporten.

Langt de fleste virksomheder, der arbejder med spil, er fortsat dem med højst ni ansatte, og lige omkring 60 procent af dem alle er geografisk placeret i hovedstadsområdet. Region Midtjylland huser den store håndfuld uden for hovedstaden, ligesom der er en mindre base af spilproducenter omkring Aalborg og desuden klynger i Billund og Grenaa.

Eksporten af spil er faldet en anelse til 744 millioner kroner i 2015 fra 747 millioner året før, fordi det i 2015 var nogle få spil, som hittede ude i verden. Til gengæld er eksporten af interaktive produkter vokset fra 73 til 129 millioner kroner.

Kamp om pengene med Sverige og Finland

Sverige og Finland har taget têten i Norden på spilområdet - finnerne med verdenshit som »Clash of Clans« og »Angry Birds«. Derfor arbejdes der på at tiltrække flere investorer til de danske spil og dermed øge væksten i branchen.

»Vi er nødt til at få sat flere skibe i søen. Vinduet er der nu med motorveje ud til forbrugerne gennem Apples App Store og Googles Play, men vi sender ikke nok biler og skibe ud for at samle guldet op. Hvis vi bliver ved med at fortælle os selv, at det er meget risikofyldt, misser vi potentialet, som Finland og Sverige er ved at sætte sig på. De har fået gjort Norden til et hotspot som værende de bedste i verden - og når udenlandske investorer flyver til Helsinki, er der ikke så langt til Danmark,« sagde Jan Neiiendam for nylig til Berlingske.

Omsætningen blandt de svenske spiludviklere - der tæller kendte navne som Mojang (»Minecraft«) og King (»Candy cross«) - voksede i 2015 med 41 procent til omkring 12,5 milliarder svenske kroner, mens overskuddet voksede fra 3,3 til 4,7 milliarder svenske kroner, og beskæftigelsen voksede med 550 fuldtidsstillinger til 3.709 ansatte, viser opgørelsen »Spelutvecklarindex 2016« fra den svenske brancheorganisation Dataspelsbranschen, der sendte den ud for et par uger siden. 236 virksomheder arbejder nu med spiludvikling - 40 flere end i 2014.

»Fremtiden er lys for spil og ikke mindst for svenske spil,« siger Per Strömbäck, talsmand for Dataspelsbranschen.