Mindre tilfredshed med teleselskaber

Både private og erhvervskunder er blevet mindre tilfredse med deres mobilselskaber og internetleverandører, viser stor måling.

Der bliver længere mellem smilene hos de danske telekunder, viser ny undersøgelse. Arkivfoto: Colourbox Fold sammen
Læs mere

Selv om de er aldeles uundværlige i dagens Danmark, har teleselskaberne fortsat problemer med at kunne tale om tilfredse kunder.

Både blandt privatkunder og erhvervskunder er tilfredsheden med mobil- og bredbåndsselskaber faldet i forhold til sidste år. Kundetilfredsheden ligger dog lidt højere end for to år siden.

Telmore scorer højest

Det TDC-ejede lavprisselskab Telmore er stadig det selskab, som har den højeste kundetilfredshed, mens Telias lavprisselskab Call Me (tidligere Debitel) har haft den største stigning i kundetilfredsheden på privatmarkedet, viser den årlige undersøgelse, som analysefirmaet EPSI Danmark har foretaget.

Den viser også, at Telmore er bedst til at holde på sine kunder, hvorimod Telia har flest problemer med, at folk søger andetsteds hen. Dog har Telia haft en betydelig stigning i tilfredsheden blandt private bredbåndskunder, mens Telenor er gået tilbage.

EPSI-målingen er foretaget af Norstat på baggrund af 4.000 telefoninterviews i september og oktober. Tilfredsheden noteres på en skala fra 0 til 100, hvor højeste score er det bedste. Flertallet af virksomheder ligger normalt i området 60-75 points. Ligger man under 60, er der stor risiko for, at man mister sit kundeunderlag, mens virksomheder med over 75 points har en stærk position blandt kunderne.

Stor spredning

Blandt mobilselskaberne topper Telmore og Call Me hos privatkunderne, mens TDC og Telenor deler en tredjeplads (TDC med en lille fremgang, Telenor med en lidt større tilbagegang), og Telia ligger på fjerdepladsen efter en mindre fremgang.

På bredbåndsmarkedet er Telenor gået næsten tre points tilbage men er fortsat nummer et blandt de tre store internetudbydere. TDC ligger på andenpladsen med uændret pointtal, mens Telia er sprunget 4,5 points fremad og nu napper TDC i haserne.

Kun TDC i plus

Blandt erhvervskunder har TDC fået et lille plus i tilfredsheden med mobilselskaber, mens alle øvrige selskaber går tilbage - både Telenor og Telia skrider med 1,5 points.

På bredbåndsmarkedet går Telenor lidt frem, mens TDC og Telia går lidt tilbage. De tre store ligger dog langt under, hvad andre internetudbydere præsterer og leverer. Alt i alt er der dog tale om et fald i kundetilfredsheden.