Mindre russisk smerte end ventet for Carlsberg-rival:

Rusland giver fortsat de store bryggerier en gedigen hovedpine, men i andet kvartal var der lidt bedre takter end i starten af året. Sådan lyder i hvert fald meldingen fra tyrkiske Anadolu Efes, der har bremset sin salgsnedgang i løbet af foråret.

Foto: Photographer: TOMAS RASL. Tyrkiske Anadolu Efes har bremset sin salgsnedgang i løbet af foråret. Arkivfoto fra Iris.
Læs mere
Fold sammen

Landets økonomiske krise, kombineret med sporadiske lovstramninger fra politikerne, har på det seneste gjort det svært for Carlsberg og de andre store ølmagere at hive så mange rubler hjem, som de gerne ville. Men Anadolu Efes aner lys for enden af tunnellen.

»Selv om der fortsat var makroøkonomiske og geopolitiske udfordringer i andet kvartal i vores internationale region, klarede de russiske ølaktiviteter sig bedre end forventet,« skriver Anadolu Efes, der dog også fortæller om et svært forretningsklima:

»I Rusland fastholdt vi vores markedsposition trods hård konkurrence og væsentlige ompositioneringer i markedet. Reklamefremstød fra konkurrenter samt varmt vejr hjalp med at dæmme op for den markedsnedtur, der fortsat var mindre end vores forventninger i andet kvartal,« skriver Anadolu Efes.

Bryggeriets internationale ølsalg, der både dækker Rusland og en håndfuld andre østeuropæiske og centralasiatiske lande, faldt 6,9 pct. i andet kvartal til 4,1 mio. hektoliter (hl). I første kvartal var faldet på 14,4 pct. i de samme lande.

Anadolu Efes er endnu hårdere ramt i hjemlandet, hvor ølsalget faldt 9,9 pct. i seneste kvartal til 1,7 mio. hl. Til gengæld steg salget af sodavand og andre læskedrikke 5 pct.