Millioner af vrede kunder sagsøger verdens største hotelkoncern efter gigantisk hackerangreb

Den børsnoterede hotelkoncern Marriott står ifølge Reuters over for et massesøgsmål anlagt af millioner af tidligere hotelgæster. Gæsterne kræver erstatning efter, at deres personlige data ifølge beskyldningerne er blevet hacket.

Hotelkoncernen har været i søgelyset med hack i databaser i både 2014 og 2018. I 2018 meddelte de hacket til FBI. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mauritz Antin/Ritzau Scanpix

Millioner af vrede kunder går til angreb på hotelkoncernen Marriott efter et gigantisk hackerangreb efter personlige data.

Personlige oplysninger som navne, pasnumre og i en række tilfælde kreditkortinformationer var blot nogle af flere informationer, som hackere har skaffet sig adgang til hos flere end 300 millioner hotelgæster i årene 2014-2018.

Fælles for gæsterne er, at de har opholdt sig på et hotel i den verdensomspændende hotelgruppe Starwoods, der er ejet af hotelkoncernen Marriott. Nu kræver flere millioner gæster altså en erstatning.

Det skriver nyhedsbureauet Reuters

»Jeg håber, at denne sag vil øge opmærksomheden på værdien af vores personlige data, resultere i en fair kompensation samt give en meddelelse til andre dataejere om, at de skal opbevare vores data ansvarligt,« sagde Martin Bryant i en udtalelse ifølge Reuters.

Martin Bryant er grundlægger af teknologi- og mediekonsulentfirmaet Big Revolution, og han står som sagsøger på vegne af engelske og walisiske hotelgæster. Bryant er repræsenteret af advokatfirmaet Hausfeld, og sagen er finansieret af Harbour Litigation.

Stjålet database

I 2018 var sagen i søgelyset. Hotelkoncernen sagde dengang, at det drejede sig om en database, som menes at have indeholdt informationer om cirka 500 millioner hotelgæster, der har foretaget en reservation på et Starwood-hotel. Starwood omfatter en række kendte hotelkæder, som Sheraton, Le Meridien, Westin, Element og Aloft.

Ifølge nyhedsbureauet Reuters annoncerede Marriott i 2018, at hackere havde skaffet sig adgang til deres Starwood Hotellers reservationsdatabase, hvor de efterfølgende gav beskeden videre til det amerikanske forbundspoliti FBI.

Det er altså efter det omfattende hackerangreb, at millioner af gæster nu vil lægge sag an mod hotelkoncernen for at få en erstatning for de personlige oplysninger, der er blevet hacket.

Marriott fik også i 2014 stjålet sin database. Her var de forsikret, så der blev udbetalt en forsikringssum på 102 millioner dollar til selskabet.