Millionbesparelse i politiet udeladt af officiel rapport

Politiet anbefales at spare over 100 millioner kroner ved at bruge alternativ IT. Men den oplysning er udeladt af rapport til Folketinget. »Groft,« siger radikal retsordfører, der kræver en god forklaring fra finansministeren.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Oplysninger om, at det danske politi kan spare over 100 millioner kroner på at skifte sin Microsoft Office-kontorpakke ud med alternative computerprogrammer, er blevet udeladt for Folketinget, selv om der foreligger en dyr analyse.

Den radikale retsordfører, Lone Dybkjær, kræver derfor en forklaring fra finansminister Claus Hjort Frederiksen (V), der satte konsulentfirmaet McKinsey til at gennemgå mulighederne for besparelser og effektiviseringer.

McKinsey anbefaler at skifte

Det gjorde McKinsey i rapporten »Budgetanalyse af politiet 2009-2010«. Heraf fremgår, at politiet kan spare omkring 13 millioner kroner årligt frem til 2012 ved ikke at skifte til nyeste udgave af Microsoft Office og Microsoft Windows.

»Vi vil imidlertid anbefale, at man i stedet arbejder med et scenarie om at skifte til Open Office eller Star Office, som produktet hedder, når det supporteres af SUN (Oracle),« skriver McKinsey, der regner den samlede besparelse frem til 2017 ud til 101 millioner kroner ved at bruge købeudgaven Star Office, så politiet har den nødvendige support.

»Ved at skifte til open source kan besparelsen fastholdes også ud over 2015,« skriver McKinsey.

Udeladt af officiel rapport

Men i rapporten til Folketinget, »Et professionelt og veldrevet dansk politi«, er oplysningerne udeladt. I punktet »Anvendelse af billigere software« hedder det:

»Politiet anvender i dag 2007-versionen af Microsoft Office, hvilket er en nyere version end den version, som mange andre offentlige og private organisationer pt. benytter sig af. I den nuværende aftale med Microsoft er der planlagt en opgradering til en nyere version inden for 3-4 år, men fordelene herved vurderes ifølge analysen imidlertid at være begrænsede. McKinsey anbefaler derfor, at politiet udskyder opgraderingen til nye versioner af Microsoft Office og Windows. Dette vil medføre en reduktion i driftsomkostningerne på ca. 13 mio. kr. årligt.«

Kræver forklaring

Lone Dybkjær kræver en forklaring.

»Det er groft, hvis Finansministeriet, fordi man ikke kan lide open source, ikke medsender oplysninger, som fremgår af en formentlig ikke helt billige rapport, som man har fået lavet. Det kan man bare ikke tillade sig. Derfor beder jeg nu finansministeren om at forklare sig, og så må vi se på, hvad der videre skal ske. Den blide opfølgning kunne være et samråd, men der kan også være andre ting, som kunne samle et flertal uden om regeringen,« siger Lone Dybkjær til Business.dk.

Men i Finansministeriets pressemeddelelse ligger der jo et link til McKinseys rapport?

»Det er ikke det, det handler om. Tænk på, hvad vi får af papirer! Ministeransvarlighedsloven siger, at man skal oplyse reelt. Det er dette ikke. Derfor må finansministeren komme med en forklaring. Det er muligt, at han kan levere en fin forklaring på, at man bruger ret mange skattekroner på at lave en rapport og derefter luger de anbefalinger ud, som man ikke kan lide,« siger hun.

Hun synes, at det har været en kamp at komme igennem med at kunne bruge open source i det offentlige.

»Der er ingen gode forklaringer på, at vi ikke skulle gøre det. Penge er ikke ligegyldige. Så, nej, der er absolut ingen undskyldninger,« slår hun fast.

Læs mere:

Rapporten »Et professionelt og veldrevet dansk politi« (PDF-format)

McKinseys rapport »Budgetanalyse af politiet 2009-2010« (PDF-format)