Milliardtab tvinger J. Lauritzen til udsalg

De svære shippingmarkeder gør så ondt på det hæderkronede rederi J. Lauritzen, at det efter et tab på 1,5 mia. kr. i første halvår nu vil sælge sine skibe til fragt af raffinerede olieprodukter.

J. Lauritzen Bulkers tegner sig alene for omkring en milliard kroner af halvårsunderskuddet. Foto: Scanpix
Læs mere
Fold sammen

Et af Danmarks største rederier J. Lauritzen er i store problemer. Efter et langt bestyrelsesmøde offentliggjorde J. Laurtizen sent torsdag eftermiddag et blodrødt halvårsregnskab med et underskud på næsten 1,5 milliarder kroner.

Tabet kommer oven i et underskud i 2012 på knap to milliarder kroner og skyldes først og fremmest en ny milliardnedskrivning af skibenes værdi.

Og konsekvenserne er barske. Bestyrelsen i J. Lauritzen har besluttet at trække sig ud af segmentet for fragt af raffinerede olieprodukter, kaldet produkttank, som ellers er det segment i shipping, der først ventes at gå lysere tider i møde.

Beslutningen er da også begrundet med, at balancen skal »trimmes«. Det betyder oversat til almindeligt dansk, at gælden – de samlede forpligtelser er på syv milliarder kroner – er for høj og skal nedbringes ved at sælge skibe og den medfølgende gæld.

Det drastiske tiltag sker da også kun på grund af rederiets alvorlige situation. J. Lauritzen har således ellers haft nye produkttankskibe i ordrebogen med fem nye skibe til levering i 2012-2013. Ved udgangen af 2012 kontrollerede rederiet i alt 18 produkttankskibe, hvoraf man selv ejede de syv. Det skal ses i forhold til, at hele rederiet ved årsskiftet ejede 59 skibe og kontrollerede en samlet flåde på 178 skibe.

Tørlast er synderen

Det er dog ikke produkttank, der er hovedårsagen til kniben, men derimod J. Lauritzens største forretning, Laurtizen Bulkers, der gør sig i fragt af tørlast som korn, kul og jernmalm.

Lauritzen Bulkers tegner sig alene for omkring en milliard kroner af halvårsunderskuddet. Udover nedskrivninger af skibsværdierne er Lauritzens tørlastforretning ramt af en betalingsstandsning hos et koreansk rederi, der havde lejet to af Lauritzens største skibe.

Det lykkedes ikke Berlingske at få en frisk kommentar fra J. Lauritzen torsdag aften, efter at regnskabet blev offentliggjort.

Men administrerende direktør Jan Kastrup-Nielsen erkendte blankt de svære tider, da Berlingske for to uger siden satte fokus på de smuldrende værdier i rederiet.

»Alle, der har været i skibsfart, er kommet i en situation, som de ikke ønskede at være i. Når man er stor i tørlast som os, er der ikke noget sted at gemme sig,« sagde Jan Kastrup-Nielsen.

Stort indhug i egenkapitalen

Bankerne kræver, at selskabet har en egenkapital, der sikrer en solvens på minimum 30 procent. De voldsomme underskud har foreløbig barberet en tredjedel af egenkapitalen i det forgangne år, så den nu er omkring 4,2 milliarder kroner.

Men J. Lauritzen understreger, at rederiet forventer at kunne leve op til alle bankkravene ved udgangen af 2013, selv om der nu frygtes et underskud på op mod to milliarder kroner i år.

»Jeg tror, at hvis vi kom ned under 30 pct., ville der være en stor forståelse fra bankerne. Vores gode og dygtige shippingbanker ved, at vi alle skal hjælpe hinanden for at komme igennem det her på den bedst mulige måde,« sagde Jan Kastrup-Nielsen til Berlingske for to uger siden.