Milliardsmæk på børsen: Pandora styrtdykker efter regnskab

Den danske smykkegigants aktiekurs falder tirsdag ti pct. på børsen, efter at selskabet har fremlagt regnskab og nedjusteret forventningerne til 2019.

Smykkeselskabet Pandora kommer med regnskab for de første seks
Foto: Nils Meilvang

Selv om Pandoras aktiekurs de seneste tre år er styrtdykket med mere end 65 pct., får aktien nu endnu flere stryg.

Kort tid efter åbningen tirsdag falder Pandora-aktien yderligere ti pct. Dermed er der efter et kvarters handel barberet tre milliarder af markedsværdien, der nu udgør godt 30 mia. kr.

For blot tre år siden lød markedsværdien på knap 100 mia. kr., men efter et svigtende salg og mistillid fra investorerne er Pandora på tre år blevet omkring 70 mia. kr. mindre værd på børsen.

Aktien tager endnu et dyk, efter at selskabet tirsdag har fremlagt et skuffende regnskab for tredje kvartal, hvor resultaterne er dårligere end analytikernes forventninger, og hvor selskabet har set sig nødsaget til at nedjustere forventningerne til 2019.

Den organiske vækst er i kvartalet faldet med 14 pct., hvilket er tre pct. mere end analytikernes forventninger. Således har Pandora landet en omsætning på 4,4 mia. kr. i kvartalet, hvilket er knap 200 mio. kr. lavere end forventet. Også driftsindtjeningen skuffer med knap 100 mio. kr. og lander på 891 mio. kr.

Det er særligt i de vigtige markeder Kina og USA, at salget er faldet, mens også salget af selskabets velkendte charms og armbånd er dykket.

For 2019 forventer smykkeselskabet, der har omkring 7.500 salgssteder i hele verden, nu en negativ vækst i omsætningen på syv til ni pct. mod tidligere en negativ vækst på tre til syv pct. Også forventningerne til overskudsgraden nedjusterer Pandora.

Forbedring på vej i fjerde kvartal

Således er der langt fra de glade Pandora-dage i årene efter 2012, der bød på tocifrede vækstrater og en højtflyvende aktiekurs, til den situation, som det danske smykkeselskab står i i dag.

Pandora har haft svært ved at finde vækstmelodien de seneste tre år, og 2018 bød på to nedjusteringer, en halveret aktiekurs og butikker med et faldende salg. Det kostede topchef Anders Colding Friis jobbet i august sidste år.

Han blev i foråret erstattet af svenske Alexander Lacik, der blev sat til at eksekvere den toårige genopretningsplan, Programme Now, der skal få det vigende salg til at funkle igen. Blandt andet er Pandora i gang med at modernisere butikkernes udseende, lancere nye smykkekollektioner og har skruet op for markedsføringen, alt imens smykkegiganten forsøger at skære i omkostningerne.

Alexander Lacik udtaler i forbindelse med regnskabet, at han ser bedring i fjerde kvartal.

»Her seks-otte uger inde i fjerde kvartal kan vi se, at der er tidlige tegn på bedring. Vi har sat gang i en masse initiativer – og det er stadig early days på de fleste af dem, men overordnet er Programme Now, som vi kalder det, på sporet. Blandt andet sluttede vi tredje kvartal af med en lancering,« siger han.

Pandora kunne forud for regnskabet mandag aften offentliggøre, at selskabet har fundet sin nye bestyrelsesformand. Det bliver Peter Ruzicka, der tager over efter Peder Tuborgh. Han har tidligere arbejdet i Orkla i Norge.