Milliard-marked for ting der ikke findes

Store mængder virtuelle varer og valuta ryger dagligt over disken hos PC- og mobilbrugerne.

Sociale spil som Farmville er en milliardforretning. I første omgang er det gratis at hente spillet, men meget ekstra tilbehør og udstyr koster »rigtige« penge.  Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Luftballoner, mammutter, økser, æbler, popcorn-maskiner og traktorer - som ikke findes - omsættes for milliarder af kroner via sociale spil på nettet og mobiltelefoner.

Spillene som FarmVille, Zoo World og Mafia Wars er typisk gratis, men man kan også købe ekstra tilbehør og udstyr for »rigtige« penge. Og det hitter hos mange spilleglade pc- og mobilbrugere.

Læs også: Skjult reklame spøger på sociale medier

Sidste år købte alene amerikanerne virtuelle varer i de sociale spil for over tre milliarder kroner. Et beløb, der ifølge nyhedssitet eMarketer ventes at blive mangedoblet til omkring 14 milliarder kroner på verdensplan i 2014.

Sabeltandstigere og turbotraktorer

Milliardmarkedet findes på nettet, og salget sker gennem for eksempel Facebook eller smartphones. Her er udviklet apps, der er med til at øge omsætningen endnu mere.

Læs også: Mobilspiludvikler solgt for milliarder

Interessen for at bruge »rigtige« penge på at købe en sabeltandstiger med overdimensionerede hugtænder eller en turbotraktor sender store summer ned i kassen hos virksomhederne bag spillene.

Det har inden for de seneste år fået aktører som Walt Disney-koncernen og EA Games til at kaste millioner af virkelige grønne dollars efter udviklerne af de sociale spil.

Sociale spil for milliarder

I 2009 købte EA Games verdens næststørste udgiver af videospil Playfish for over to milliarder kroner, og sidste år overtog Disney selskabet Playdom for op mod 3,8 milliarder kroner.

Den største spiller på markedet for udvikling af sociale spil er israelske Zynga, der i løbet af bare tre år har sendt omsætning op på hele 4,4 milliarder kroner.

Læs også: Mød manden bag Zynga

Nu spekuleres der i en børsnotering, og over for Wall Street Journal vurderer analytikere, at Zynga har en værdi på mellem 36 og 46 milliarder kroner.

»Spil er større end TV«

Sociale spil er også et varmt emne her hjemme, og det danskejede digitale bureau VerticPortals er en af de større spillere på markedet.

INFOSHOP: UNDERSØGELSE: Sådan handler vi på nettet

Stifter og adm. direktør Sebastian Jespersen har talt med magasinet Markedsføring, og han er ikke i tvivl om, at sociale spil er et meget interessant marketingsværktøj.

- Kombinationen af de sociale mediers succes og den massive udvikling af computerbaserede spil har medført, at »social games« i dag har et publikum større end prime time tv. Hemmeligheden bag den eksplosion i brugere og omsætning, som social gaming industrien oplever, skal findes i at spillene anvender brugerens egne sociale netværk som fundament, og derved skabes en unik relevans, siger han.

INFOSHOP: UNDERSØGELSE: Det ønsker kunderne sig af fremtidens supermarked