Miljøzoner sætter sit præg på bilmesse

IAA-udstillingen for erhvervs-køretøjer i Hannover havde ekstra meget fokus på miljørigtige biler – det skyldes ikke mindst etableringen af miljøzoner i flere europæiske byer.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>(HANNOVER) Erhvervslivet vil ikke betale mere end nødvendigt for deres køretøjer, men når der lovgivningsmæssigt stilles krav til bilerne – blandt andet med etablering af miljøzoner - er der ingen vej tilbage for investeringerne.

Og bilindustrien er klar – så på stand efter stand vistes der hybridkøretøjer, el-køretøjer og biler med ekstra lave emissioner.

Londons miljøzone er måske den største af dem alle – her har elbiler fået en renæssance. I Tyskland er der 22 byer med miljøzoner og herhjemme er København kommet først – med Aalborg og senere Odense og Århus i slipstrømmen.

Dieselbiler får i øget grad partikelfilter for at klare miljøkravene, som er dyre i bøder at ignorere som vognmand – det sandede mange chauffører i København, da de blev stoppet de første dage efter miljøzonens indførelse.

Kronede dageSå pludselig blev der travlt på værkstederne, og salget af partikelfiltre til eftermontering eksploderede. Det samme billede er set over hele Europa, og producenter af filtrene har kronede dage. Heldigvis for lille Danmark har vi firmaer som Daugbjerg og Dinex helt fremme på markedet.

Hybridkøretøjer er også ved at dukke op i øget grad efter mange år som prototyper. Man kender systemet fra Toyotas Prius-personbil (som herhjemme også sælges som varebil) – med benzinmotor kombineret med el-motor - men nu følger også diesel-elektriske systemer. Især til lastbiler.

Mange modellerFra IAA-messen kan nævnes mange modeller med hybridteknik: Iveco Daily og EuroCargo, MAN TGL og TGM, Volvo FE, Nissan Cabstar og Mitsubishi Canter.

Men også el-udgaver af eksempelvis Iveco Daily, Fiat Fiorino og Maxus - samt prototypen Teame fra Hymer - en elektrisk varebil til bytrafik. Dertil kommer flere biler med naturgas (CNG) – men da der ikke er et omfattende distributionsnet herhjemme, sælges disse biler ikke.

ErhvervsBladet.dk har tidligere meldt om massiv kinesisk invation i Europa på det automotive og logistikmæssige område - senest med gaffeltruck, der blev udstillet i dusinvis på CeMAT-messen i Hannover i foråret. Nu var de der igen - ganske vist kun med én lastbil, FAW - fordi Firsk Automobil Works, der er Kinas næststørste bilproducent, ville spore interessen hos de besøgende. Men på underleverandørsiden havde de det meste af en hal sammen. De tilbyder alle former for lygteglas, kabler, ruder og andet til bilindustrien. I alt var der 133 kinesiske udstillere - det er tre gange så mange som ved seneste IAA-udstilling i 2006.

Der var dog også mere tilgængelige nyheder - eksempelvis viste Volvo sin nye FH-serie, MAN sine TGL og TGM modeller i ny stil samt deres Euro 5-teknik med EGR (uden AdBlue), Mercedes sin nye Actros og Iveco sin nye EuroCargo 4x4. I den lettere genre havde VW sine BlueMotion-udgaver af Caddy og Crafter - samt Caddy med 4Motion, der dog mest ventes at blive et hit i bjergrige lande. Ford viste den nye Fiesta som van - ligesom Citroën og Peugeot viste de nye mellemklasse- varebiler Berlingo og Partner.