Miljøvenlig bilpark kræver lave priser

Lavere registreringsafgift vil sikre mere miljøvenlig bilpark – men bilimportørerne mener, at en omlægning af bilafgifterne er eneste måde at få miljørigtige biler.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Indførelse af roadpricing kombineret med en væsentlig reduktion af registreringsafgiften på mere miljørigtige biler vil være medvirkende til at skabe fornyelse i den danske bilpark. Det viser en undersøgelse foretaget af Capacent Epinion for Ingeniørforeningen.

Danskerne er klar til at skifte deres CO2-tunge biler ud med nyere og mere miljøvenlige biler, hvis registreringsafgiften sættes ned til det halve.

Men hos DBI, De Danske Bilimportører, mener man ikke, at det er gjort med at sætte registreringsafgiften ned til det halve - men omlægges, så den ikke længere er baseret på bilens værdi, men på kriterier, der er med til at fremme sikre og klimavenlige biler.

Undersøgelsen viser ellers, at hele 40 procent af de adspurgte bilister vil overveje at anskaffe sig en nyere og dermed formodentligt også mere miljøvenlig bil, og det er en betragtelig andel, mener formanden for Ingeniørforeningens Teknologiudvalg Jørn Guldberg.

- Det vil jo rykke en hel del, hvis kombinationen af nyere biler og betaling pr. kørt kilometer bliver en realitet. Det er et regnestykke jeg kun kan bakke op om, og at danskerne også er parate, er mere end glædeligt, siger Jørn Guldberg.

Frygten for at bilparken vil eksplodere i antal, synes også delvist at blive manet i jorden.

- Blandt de deltagende personer som i dag ikke har bil, er der seks procent som finder det meget sandsynligt, at de vil anskaffe sig en bil, hvis registreringsafgiften på miljørigtige biler halveres. Det er naturligvis en pris, som følger med, og som vil øge mængden af biler noget. Derfor er det stadig ekstremt vigtigt, at også den kollektive trafik udvides og hæves til et højere niveau, hvis vi skal opnå en klimafordel og mindre trængsel, siger Jørn Guldberg.

Det politiske arbejde omkring både kørselsafgifter og registreringsafgift samt en bedre kollektiv trafik bør derfor rykkes op i toppen af prioriteringslisten, mener Jørn Guldberg.

- Danskerne er villige til at rykke sig mod en mere klimavenlig trafikløsning. Derfor er der ingen grund til ikke at fremskynde processen, siger Jørgen Guldberg.