Miljørigtig transport

Toyota Prius udleder kun 104 gram C02 pr. kilometer, men er mest økonomisk ved lave hastigheder.

(HAMBURG) Vi kørte til Hamburg og krydsede rundt i den tyske storby midt i juletravlheden. Her er Toyota Prius Van perfekt – og den ideelle transporter til kørsel med let gods. Oftest med el-drift er den jo også meget lydsvag, og man fornemmer kun svagt at motoren går i gang, når man accelererer. Og med 10,9 sekunder til 100 km/t følger den sagtens med trafikken.

På turen fra København til Hamburg kørte vi ikke over tyskernes ”rechtgeschwindichkeit” på 130 km/t, og vi overholdt også fartgrænserne. 726 kilometer kørte vi på turen, som også omfattede start og slutkørsel i København. Vi tankede 42 liter til, og det svarer til 17,3 km/l.

Bilens computer sagde 16,3 km/l. Ikke så flot som Toyotas officielle gennemsnitsforbrug på 23,3 km/l – men da de fleste kilometer foregik med 100-130 km/t, er det i orden. Topfarten har Toyota oplyst til 170 km/t, men så er der ikke meget brændstofbesparelse at hente.

Kun 104 gram CO2 pr. kilometer er emisionerne fra den japanske hybridbil, 80 procent bedre end dens nærmeste ”gængse” konkurrenter. Så den er et varmt emne i hele miljødebatten – og fra importørens side satser man på at sælge til miljøbevidste kunder, som også kan have en fordel af den image, som bilen har. Fra ikke at have solgt nogle Prius, håber man på op mod 600 biler om året.

Tilskud fra FolketingetForklaringen er, at Prius, der blev kåret til Årets Bil i Europa 2005, med vores tidligere 180 procent beskatning haft svært ved at gøre sig gældende, men med de nye afgifter fra 1. Januar, hvor økonomiske biler får rabat (over 16 km/l i benzinbiler og 18 km/l i dieselbiler), så er der større sandsynlighed for en renæssance. Ikke mindst som varebil, hvor prisen med den nye 50 procents afgift (mod før 95 procent) inklusive levering er 228.742 kroner inklusive moms eller 192.375 kroner eksklusive moms.

Der er tre års garanti på bilen eller 100.000 km. – mens der er otte års garanti på hybridteknikken eller 100.000 km.

Teknikken er en 1,5 liters benzinmotor og en elektrisk motor. Sidstnævnte drives af en nikkel-metal hybridbatteri. De to energikilder arbejder sammen, så man altid får den med optimale løsning – både miljømæssigt, energimæssigt og mekanisk.

Bilens hjul driver både benzinmotor og generator, som igen driver el-motoren, der yder ekstra efekt til de trækkende hjul. Toyotas Hybrid Synergy Drive sikrer den mest energieffektive fordeling af motorkraft fra de to energikilder. Skal man accelerere kraftigt, kommer både benzinmotor, generatoren og batteriet.

Ved opbremsning og speederslip træder den elektriske motor i aktion. Så lader den batteriet op. I bjerge kan man med fordel skifte til gearvælger ”B” frem for D eller R – det svarer til motorbremse eller at geare ned i en manuel gearkasse. Bliver batteristanden for lav, starter motoren automatisk, og stopper man op, vil benzinmotoren standse.

Følg hybridteknikkenPå display’et kan man ligefrem se, hvordan bilens teknik arbejder sammen, hvis man ikke foretrækker at få vist det øjeblikkelige benzinforbrug. Displayet viser bl.a. også radioprogrammerne i bilens fine musikanlæg.

Mens bilen i sig selv er uhyre avanceret, så overrasker bilen ikke udover det. Således er sædevarmen eftermonteret (svensk standard), sæderne indstilles manuelt og rattet kan kun indstilles i én retning. Men – der er da klimaanlæg, speedpilot, tågelys, fjernbetjening af flere detaljer fra rattet (i læder), aluminiumsfælge, to handskerum (dog uden lås), to-delt stor midterboks og nøglefri start. Bilen havde ekstra navigationsanlæg, som fås sammen med bak-advarselssystem til 23.910 kroner plus moms. Desuden el-ruder og spejle samt fjernbetjent centrallås,

Køreegenskaberne er ganske gode – også i sving, og man sidder godt i sæderne, men selv om kabinen er kompakt sidder man ikke for tæt på passageren.

Varerummet er ikke så stort, men bilen har da også ifølge vejemærket kun en nyttelast på 450 kg. Til gengæld kan man læsse både fra siden og bagfra. Prius kan på grund af hybridteknikken ikke køres med påhængsvogn.

Udsynet bagude generes noget af de brede C-stolper bagest. Til gengæld er bagruden 2-delt med viskerblad i øverste rude.

Man skal huske at træde på bremsen, inden man trykker på startknappen. Ellers går den ikke i gang. Standbremsen (håndbremsen) sidder i gulvet og betjenes på bedste amerikansk manér med foden. I øjeblikket er USA nok også det største Prius marked.