Miljøkrav presser DFDS mod syd

Nye strengere miljøkrav får DFDS til at overveje at søge sydpå til nye markeder for at undgå at skulle betale et højt millionbeløb for at leve op til kravene.

Det kan blive nogle hårde år for DFDS, der i 2015 bliver ramt at hårde miljøkrav. Så hårde, at rederiet overvejer at flytte dele af flåden til Middelhavet og Sortehavet.  Fold sammen
Læs mere
Foto: PHILIPPE HUGUEN

Strengere miljøkrav på de nordeuropæiske markeder tvinger nu Danmarks fragt og logistikrederi DFDS til at kigge efter nye markeder.

De kommende år kommer rederiet nemlig til at skulle betale mere end 700 mio. kr. for nye renseteknologier på skibene. Et beløb, der kun kan fikse halvdelen af flåden. Det skriver Børsen.

Det får DFDSs topdirektør, Niels Smedegaard, til at søge mod andre markeder, hvor den ældre del af flåden har mulighed for at tjene ind til det 147-årige gamle rederi.

»Middelhavet og Sortehavet er de mest oplagt muligheder uden for vores hjemmemarked i Nordeuropa. Vi har brug for disse markeder, så vi kan blive mindre sårbare over for de nye miljøkrav i Nordsøen og Østersøen. Vi forsøger at beskytte vores forretningsgrundlag,« siger han til Børsen.

Det er FNs Internationale Søfartskomité, IMO, der har vedtaget nogle såkaldte svovlkrav. Kravene skal beskytte befolkninger i kystnære områder mod svovlforurening fra skibene, der driver forbi.

Den 1. januar 2015 træder de nye miljøkrav i kraft. Det vil få betydning for skibsfarten i Østersøen, Nordsøen og den Engelske Kanal. Lige de områder, hvor DFDS især bevæger sig.