Milestone bruger overvågning til optimering

Den danske softwareproducent udbygger sin niche inden for sikkerhedssystemer, men holder balancen mellem vækst og indtjening.

Den danske softwareproducent udbygger sin niche inden for sikkerhedssystemer, men holder balancen mellem vækst og indtjening.
Læs mere
Fold sammen

I mange år foregik sikkerhedsovervågning med videokameraer i et lukket system, hvor oplysningerne ikke kunne samkøres med andre data, så virksomhederne også kunne bruge overvågningen til at udvikle og optimere deres forretning.

Danske Milestone Systems har udviklet en software, der gør det muligt ikke alene at sikkerhedsovervåge, men også at benytte overvågningen til at samle oplysninger, der gør det lettere at drive virksomhed.

F.eks. kan en detailhandler få mere at vide om kundestrømme, kundeinteressen for bestemte varekategorier og bemandingsbehovet i butikken.

Ved at kombinere overvågningen med andre transaktionsdata skaber Milestone i realiteten et business intelligence system, som gør det lettere for virksomhederne at agere hensigtsmæssigt og tjene flere penge.

Kigger man alene på softwaredelen, er Milestone i en niche, der ifølge adm. direktør Lars Thinggaard i dag har et globalt omsætningspotentiale på adskillige milliarder kroner. Sidste år havde selskabet en omsætning på 317 millioner kroner, så der er nok at tage fat på.

Konkurrenterne findes hos traditionelle systemleverandører inden for overvågning. Men i modsætning til Milestone opererer de ikke med åbne platforme. De sælger nok systemer, der kan mere end at sikkerhedsovervåge, men de benytter deres egen lukkede software til formålet, mens Milestones software er åben og kan integrere en lang række forskellige systemer og delkomponenter.

Fiber giver nye mulighederMilestone Systems ejes primært af stiftere og medarbejderne, men har tillige den anerkendte schweiziske kapitalfond Index Ventures, som var en af fondene bag Skype som medaktionær.

Det betyder dog ikke, at Milestone blot prioriterer vækst for enhver pris. Ifølge Lars Thinggaard skal der være en passende balance mellem vækst og indtjening. Dels vil Milestone gerne kunne betjene kunderne ordentligt, dels har virksomheden en exitplan, der kan munde ud i en børsnotering om nogle år.

I sin ekspansionsstrategi koncentrerer Milestone sig gerne om markeder med en stor båndbredde. F.eks. i Sydkorea, hvor fiberbredbånd er meget udbredt. Her er der et særligt markedspotentiale for den software, som Milestones tilbyder.

Milestone Systems har i dag op i mod 400 ansatte – halvdelen i Danmark og resten i selskabets 19 salgsselskaber verden over. Der er 14 nationaliteter repræsenteret i medarbejderstaben.