Mikrobetaling vil dominere på nettet om få år

Nyheder på nettet kommer til at koste, og allerede om få år vil mikrobetaling dominere netmedierne sammen med alskens andre betalingsformer. Og folk er villige til at betale, spår medieanalytiker.

Foto: Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Annoncerne kommer til at spille en mindre rolle end tidligere, for folk er faktisk villige til at betale for journalistisk indhold på nettet, hvis bare det er godt nok.

Sådan lyder meldingen fra medieanalytiker hos Argo Securities, Henrik Schultz, der tror, at mikrobetaling – altså betaling af meget små beløb for netartikler og andet indhold – bliver en boomende tendens de kommende år.

Og det kommer til at ske på bekostning af den nuværende forretningsmodel for medier, hvor annonce- og reklamefinansiering udgør en stor del af mediehusenes indtægter.

Emnet mikrobetaling har været den hotte nye trend i mediedebatten i store dele af 2009 – dels på grund af en hastig teknologisk udvikling, og dels fordi avismarkedet har været surt.

Og selv om ikke alle har været lige begejstrede for, at gratis indhold pludselig kommer til at koste penge, er der ikke meget at diskutere – brugerbetaling hos netaviserne kommer for at blive.

Villige til at betale
:»Jeg er ganske overbevist om, at vi de kommende fem år vil se en voldsom øgning i den almindelige brugerbetaling til forskellige mere eller mindre journalistiske websites. Men vi vil også se en voldsom forøgelse af folks betalingsvillighed, for al erfaring viser, at folk faktisk gerne vil betale for godt indhold. Den gode nyhed er, at den samlede betaling til mediehusene vil stige de kommende år,« siger Henrik Schultz.

Henrik Schultz spår dog også, at mikrobetaling langtfra bliver den eneste måde at afregne på.

Tværtimod vil der komme et væld af forskellige produkter, pakker og muligheder, som vil blive markedsført på hver sin måde. For eksempel kan det meget vel tænkes, at betalt web-indhold vil være gratis for avisabonnenter, eller at man kan abonnere på avisen ved at få tilsendt den som PDF-fil til ens mailadresse. Men det vil samtidig få en afledt effekt på de nuværende gratissites – og andre annoncefinansierede tilbud.

»I dag må man sige, at der hos mange gratismedier er tale om en journalistisk kvalitet, der må beskrives som blandet. Men når medierne begynder at udvikle og forbedre indholdet til betalende brugere, vil man samtidig udvande den relative værdi af de gratis tilbud. Det betyder så igen, at brugere og udbydere i fællesskab vil skubbe udviklingen i retning af mere beltalt indhold,« lyder hans analyse.

Samtidig pointerer han, at annoncefinansierede medier som for eksempel TV 2 generelt har haft det svært de senere år på et vigende marked, hvor annoncer og reklamer har vist sig alt andet end en stabil indtægt.

Google på vej
Mikrobetaling har tidligere været afprøvet hos mediehusene, men det lykkedes aldrig at skabe en model, hvor brugerne uden besvær kunne betale småbeløb for artikler og andet indhold på nettet.

Men problemet har været, at betalingsløsningerne var alt for besværlige – eller har krævet, at folk skulle gennem besværlige login-procedurer. Nu er den teknologi imidlertid kommet så langt, at mikrobetaling pludselig er blevet aktuelt igen.

I Norge roder Telenor med såkaldt IP-billing, hvor brugerne kan betale for et klik på en artikel over internet-regningen – ganske som man i dag kan købe ringetoner og andet via en overtakseret SMS.

Betaling på Google
Men også Google kan være på vej med en mikrobetalingsløsning. Det kom frem for nylig, da det viste sig, at de amerikanske avisers organisation, Newspaper Association of America, havde bedt Google om at fremlægge en idé til, hvordan de nødlidende amerikanske aviser kan opkræve betaling for deres netindhold – uden at genere brugerne.

Googles løsning på udfordringen var en idé til et system, der kan laves på under et år, og som baserer sig på allerede fungerende betalingsløsninger.