Mikkeller laver ost med Arla

Det succesfulde mikrobryggeri Mikkeller har i samarbejde med Arla udvikle to nye øl-oste.

Foto: Hans Henrik Høgh.
Læs mere
Fold sammen

Godt nyt til både oste- og ølelskere. Mikkeller, det supersuccesfulde bryggeri, og Arlas gourmetbrand, Arla Unika, har i fællesskab udviklet to nye oste. Det skriver Arla i en pressemeddelelse.

»Hos Arla Unika vil vi lave verdens bedste oste. Mikkeller laver nogle af verdens bedste øl – derfor er det oplagt, at vi samarbejder. Vi tænker jo begge, at alt er muligt. Hvis vi vil have en smag, så forsøger vi at lave den. Måske virker det, måske gør det ikke – men det ved vi først, når vi prøver. I første omgang har vi lavet to oste. Så må vi se, hvad vi ellers kan finde på i fremtiden,« siger osteudvikler ved Arla Unika Mads Østergaard Clausen i pressemeddelelsen.

Øl-ostene tager udgangspunkt i Mads Østergaard Clausens venskab med Mikkellers ejer, Mikkel Borg Bjergsøe. De to eksperimenterede allerede med øl i ostene i forbindelse med Copenhagen Beer Celebration i 2014. Siden da har de to firmaer formaliseret deres samarbejde.

Den ene ost beskrives som en »øl-infuced blåskimmelost med det mundrette navn Twenty Thousand Leagues«, mens den anden, Cheasy Simcoe, i pressemeddelelsen beskrives som »en spiselig« IPA (Indian Pale Ale, der er en øltype, red.). Begge bliver lanceret på Copenhagen Beer Celebration 1. maj og kan efterfølgende købes i Arla Unikas butik i Torvehallerne på Israels Plads i indre København.

 

Ekspert i fødevaretrends Louise Byg Kongsholm betoner i pressemeddelelsen, at den type samarbejder kan resultere i nogle unikke produkter, som ingen af producenterne selv ville have kunnet udvikle. Hun ser en klar fordel i samarbejdet:

»Arla Unika og Mikkeller er begge darlings inden for hvert deres område, så det giver fin mening, at de slår sig sammen og bruger deres individuelle forcer og viden om henholdsvis øl og ost til at skabe noget sammen,« siger hun og uddyber:

»Timingmæssigt er det også et godt tidspunkt for Mikkeller. Mikkeller er et af de mest kendte mikrobryggerier, men der er kommet mange nye spillere på banen, så det gælder for Mikkeller om hele tiden at være to skridt foran de andre. Det er samarbejdet med Arla Unika et spændende eksempel på.«