Mikkeller indtager Seoul og Tokyo – og måske Barcelona og Los Angeles

Mikkeller planlægger stor ekspansion i år. Mindst fire nye luksusbarer er på vej i tre forskellige verdensdele.

Mikkel Borg Bjergsø. Mikkel brygger øl under navnet Mikkeller. Han åbner brewpub'en WarPigs i Kødbyen sammen med Three Floyds, et kult-bryggeri fra USA. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt

Efter rekordregnskab sidste år åbner Mikkel Borg Bjergsø for hanerne og gør klar til at accelerere væksten i sit bryggeri Mikkeller i år og næste år.

Det sker blandt andet med en stribe nye barer, der er ved at blive åbnet og ved købet af et bryggeri i San Diego i USA.

Efter at have åbnet en Mikkeller-ølbar i Reykjavik og den store ølrestaurant Warpigs i København dette forår arbejder Mikkel Borg Bjergsø på at åbne ølbarer i Seoul i Sydkorea i Tokyo i Japan i juni og juli.

Mikkeller kører efter en strategi, hvor flagship-barer under Mikkeller-navnet skaber massiv opmærksomhed om og efterspørgsel efter Mikkellers varemærke, men som også i sig selv driver masser af omsætning og indtjeninge hjem til bryggeriet.

»Udover Seoul og Tokyo regner vi med forhåbentlig at åbne i Barcelona og Los Angeles senere på året. Det der med at åbne barer er næsten blevet for nemt. Jeg ved godt, det er lidt halvarrogant at sige, men vi har fundet en formel, der virker, og jeg ved allerede nu, at Tokyo og Seoul bliver en succes,« siger Mikkel Borg Bjergsø, der netop kommer fra en rejse til de to asiatiske storbyer.

Det går stærkt også i Californien

Det begyndte for alvor at gå stærkt i Mikkeller for godt to år siden, da Bjergsø ansatte en chef til at stå for den daglige drift af Mikkeller.

»Vi er altid vokset meget. Men det tog virkelig fart, da jeg ansatte en daglig leder af virksomheden. Det betyder, at jeg har mere tid til at udvikle og lave projekter med nye barer,« siger Mikkel Borg Bjergsø.

Det giver ham meget mere tid til at udvikle og få Mikkeller til at vokse.

»Jeg har fået frigjort noget tid, fordi jeg ikke længere skal bruge tid på at indberette moms og lave skatteregnskab. Nu kan jeg bruge min tid på det, jeg er god til. Jeg lærte mig selv at lave regnskab og alt det, der hører til, men det er jo ikke det, der er det sjove. Det sjove er at gå ind i nye ting,« siger Mikkel Borg Bjergsø.

Mikkellers strategi er kun at producere øl, der reelt allerede er solgt til barer og distributører rundt om i verden herunder egne barer. Det minimerer risikoen i selskabet. Men det betyder også, at der er fire-fem måneders ventetid på levering af Mikkeller-øl lige nu.

»Det er godt for de priser, vi kan få, og det er godt for vores strategi om at holde Mikkeller som noget eksklusivt,« siger Mikkel Borg Bjergsø.

Han er meget tæt på at overtage et bryggeri i San Diego i Californien i USA, og det vil være første gang, at øliværksætteren kommer til at eje produktionskapacitet.

Hidtil har strategien været at leje bryggerikapacitet af andre og så producere der.

Det nye bryggeri i San Diego vil fordoble Mikkellers produktion fra to millioner liter til fire millioner liter årligt. Men San Diego-bryggeriet er næsten allerede for småt.

»Det ser ud til, at vi vil kunne sælge alt det øl, vi kommer til at producere der alene i Californien. Det er et kæmpestort ølmarked, og vores brand er stort i det marked. Så vi skal måske allerede i gang med at kigge efter et mere derovre,« siger han.