Midt i Brexit-balladen: Produktion af ikonisk britisk bilmodel flytter til Slovakiet

Produktionen af den ikoniske britiske bilmodel Land Rover Defender flytter til en nyligt bygget fabrik i Slovakiet. Usikkerhed om Brexit skaber frygt for den lokale produktion af biler i Storbritannien.

Mere end 70 års lokal produktion af den kendte Jaguar Land Rover model Defender kan være en saga blot, nu hvor virksomheden har besluttet at flytte produktionen af den ikoniske model til Slovakiet. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR Nick Dimbleby/Ritzau Scanpix

Produktionen af den næste generation af bilfabrikanten Jaguar Land Rovers (JLR) kendte model, kaldet Defender, vil blive flyttet ud til virksomhedens fabrik i den slovakiske by Nitra, der åbnede i oktober.

Dermed vil mere end 70 års produktion af den kendte firehjulstrækker i den britiske by Solihull være forbi. Det skriver The Guardian.

For den britiske bilindustri er udmeldingen symptom på en bekymrende udvikling i kølvandet på de fortsatte usikkerheder omkring Brexit. I marts blev den samlede produktion af biler i Storbritannien opgjort til at være faldet med 14 pct. siden året før. Industrien har også tidligere advaret om, at et no-deal Brexit kan få det til at falde endnu mere og føre det tilbage til »de mørke dage i midten af 1980erne,« skriver avisen.

Ifølge Mike Hawes, adm. direktør i brancheorganisationen Society of Motor Manufacturers and Traders, er den fortsatte tilsanding af datoen for Storbritanniens endelige skilsmisse med EU med til at skabe yderligere bekymringer hos investorer.

»For bare et par år siden var industrien på vej til at producere 2 mio. biler ved 2020 – et mål, der nu er umuligt med Storbritanniens faldende omdømme som et stabilt og attraktivt erhvervsmiljø,« siger han.

Beslutningen kommer derudover på et tidspunkt, hvor JLR har leveret skuffende resultater. Virksomheden har ifølge avisen oplevet massive nedskæringer og nedlæggelse af arbejdsstillinger samt mødt faldende efterspørgsel på det kinesiske marked. Det har resulteret i, at JLR i februar sidste år måtte rapportere et tab på 3,4 mia. pund for kvartalet, hvilket svarer til omkring 29,5 mia. kr.

Spørger man producenterne hos JLR, relaterer beslutningen sig dog på ingen som helst måde til Brexit. Ifølge Financial Times skyldes det snarere, at Defender vil dele mange af de samme kvaliteter som modellen Land Rover Discovery, der allerede bliver produceret i Slovakiet, og at det også er nødvendigt at udfylde den nye fabrik, der har kostet en mia. pund eller 7,4 mia. kr.

En talsperson udtaler, at bilen vil være »designet og udviklet i Storbritannien,« og at beslutningen omkring produktionen »forstærker både selskabets britiske rødder og den diversificerende, globaliserede natur af dets produktionsstrategi,« skriver Financial Times.