Microsofts Google-kritiker afsløres af blogger

Han kritiserede Googles ellers så berømte medarbejder-goder, fordi de gjorde livet så nemt, at det kunne være svært at forlade virksomheden. I dag sidder han hos Microsoft og er sur på den blogger, der har afsløret hans identitet.

Han kalder sig selv for Geoffrey.

På Phatbits.com skriver han under netop det navn, hvor han skælder ud på en dame ved navn Mary Jo Foley. Og hvem er så Foley? Hun er blogger på ZD Net.

Netop Mary Jo Foley er kommet i søgelyset, fordi det var hende, der i sin blog skrev, at hun kendte identiteten på den mand, der har kritiseret Google voldsomt. Og Foley gik skridtet videre og afslørede Google-kritikeren som stifteren af virksomheden Phatbits, der blev købt af Google. Så kan man sige, at det er så som så med anonymiteten og navnet på Google-kritikeren kom naturligvis ud i offentligheden.

Og hvorfor så bekymre sig om det, at en mand, Geoffrey, kritiserer arbejdsforholdene hos Google? Og hvorfor i det hele taget kritisere Google i al hemmelighed og blive mopset, når en blogger er så fræk at fortælle, hvem man er?

Jo, fordi Google er verdensberømt for netop deres arbejdsmiljø, deres anderledes og banebrydende måde at hjælpe medarbejderne på. Der er ingen tvivl om, at danske virksomheder yder en jätteindsats for at give sine medarbejdere gode vilkår, men det er bare som om, at det blegner i forhold til Google.

Her må medarbejderne til tider føle, at de har en slags butler til at hjælpe sig, for Google tager sig af alle de ting, der normalt kan føre til sure miner, hovedpine ved sengetid og tallerkenkast for øjnene af børnene.

IT-virksomheden sørger for at tøjet bliver vasket, forsikringerne er på plads, tre dejlige måltider mad venter i kantinen, der bliver sørget for læge- og tandlægebesøg og hvis man ikke går så meget op i det med tøjet, så kan man bare tage en nyvasket Google t-shirt over hovedet.

Det er den slags medarbejder-goder, der har fået den tidligere ansatte i Google, ham der solgte sin virksomhed til netop Google, til at kritisere virksomheden. Hans påstand er, at medarbejderne har det så godt, de bliver passet op på en så fin måde, at de ikke kan finde ud af at sige op, fordi de er bange for at miste alle de fordele, der følger med en kontrakt hos Google, fordi de frygter at vende tilbage til en verden, hvor tøjvask, madlavning og tandlægebesøg er noget man selv skal stå for.

Desuden siger han, at folk hos Google, udover det daglige slid i hovedsædet fra 10-18, også er tilgængelige om aftenen på e-mail, så den reelle arbejdstid er meget lang. Google-kritikeren påpeger også, at sundhedsforsikringen for de ansatte hos Microsoft er bedre end den tilsvarende hos Google, ligesom det er uretfærdigt, at Google går så meget op i, at folk har den rette uddannelsesmæssige baggrund - frem for at se på medarbejdernes erfaringer.