Microsoft tog dansk spil med til gigantmesse

Tre unge danske udvikleres første spil får til sommer premiere til Microsofts Xbox One-spillekonsol. Men softwaregiganten tog spillet med til smugpremiere på verdens største computerspilmesse i denne uge.

Foto: LUCY NICHOLSON.
Læs mere
Fold sammen

Tre studerende fra Grenaa tæller i disse dage på knapper, om de tør satse fuldt ud på at kunne leve af at udvikle spil, efter at verdens største softwarefirma, Microsoft, tidligere på ugen præsenterede de tres »Clash«-spil på verdens største computerspilmesse i USA.

20-årige Asger Gitz-Johansen, 23-årige Liv Melina Darling Larsen og 22-årige Kasper Emil Darling Larsen, som alle læser til datamatikere på erhvervsakademiet Dania Games og webintegratorer på 3D College, har siden 2013 arbejdet på spillet, som det lykkedes dem at få Microsoft til at interessere sig for, så det ikke alene kan spilles på Microsofts spillekonsol Xbox, men også fik særlig fremvisning på E3-messen i Los Angeles på den amerikanske vestkyst i mandags.

»Det begyndte som et hobbyprojekt, men forhåbentlig kan vi leve af det. Det hele begyndte med, at vi som et skoleprojekt skulle lave et spil på en måned og med en studierejse til USA som præmie. Vi valgte bagefter at arbejde videre, fordi vi ikke synes, at det var ordentligt nok til at gå ud og vise det frem. De professionelle, som kiggede på prototypen, var utroligt imponerede. Og nu skal vi i løbet af sommeren udgive spillet til Xbox One. Vi har selv finansieret det hele af egne lommer. Vi studerer alle ved siden af og jonglerer derfor med firma, privatliv og uddannelse. Der er dog ikke specielt megen tid til fritid, men spiludvikling føles næsten som fritid,« forklarer Asger Gitz-Johansen.

Den præcise lanceringsdato for det første spil fra Fennec Fox, som selskabet fra november 2014 hedder, er endnu ikke fastsat.

Egentlig ville de også have lavet spillet til den konkurrerende Playstation-konsol fra Sony, for Danmark – og Norden – er Playstation-land, hvor langt flere har en Playstation end en Xbox. Men det var lettere at få kontakt med Microsoft, og så rullede det – men de tre har ikke opgivet at komme videre med Sony.

Spillets programkode er designet, så den »inden for rimelighedens grænser« kan tilpasses andre spilplatforme og -systemer.

»Clash« er et spil for fire spillere, som skal være hver sin figur, der skal slå de andre ihjel ved brug af magiske kræfter. Kampene kan vare mellem et halvt minut og fem minutter, og man kan stoppe undervejs.

»De fleste af denne slags spil bruger projektiler, når man skal slå hinanden ihjel. Her skal man slynge sig selv ind i de andre spillere. Det giver en helt ny dybde, fordi man samtidig bringer sig selv i fare, når man angriber. Derudover adskiller vi os ved, at der er fire forskellige »modes« (spiltilstande, red.) i spillet,« siger Asger Gitz-Johansen.

Spillet er for tungt til at kunne køre på en mobiltelefon, men en PC-udgave kunne udmærket komme på tale.

»Den danske spilindustri udmærker sig ved at have en meget unik følelse i de spil, der udvikles. Det er rigtigt godt at bringe vores kultur ind i spilindustrien både som udviklere og som branche. Forhåbentlig kan vores tilstedeværelse på E3 også give andre danske unge blod på tanden til at medvirke til at skabe en større og mere varieret spilindustri i Danmark,« siger Asger Gitz-Johansen.

Fysisk tilstedeværelse blev det dog ikke ved Microsofts lancering.

»Det er så utroligt uheldigt, at det rammer lige midt i eksamenstiden, så vi går til eksamen. Men heldigvis streamer de det meste af konferencen,« siger Asger Gitz-Johansen.