Microsoft søger Europa tynd

Softwaregigant vil tage markedsandele fra Google og opretter derfor tre nye søgecentre i Europa.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Verdens største softwareproducent, amerikanske Microsoft, forsøger at vinde ind på ærkerivalen Google dominans på markedet for søgninger og åbner tre nye søgecentre i Europa.

Microsoft-topchef Steve Ballmer vil bruge flere penge og flere kræfter på at vinde terræn. Derfor åbner Microsoft de tre søgeteknologicentre i Paris, London og München.

»Vi har behov for at trække på verdens smarteste og mest kreative hjerner. I stigende omfang finder vi det talent, som vi har brug for, her i Europa,« sagde Steve Ballmer på en pressekonference i Paris.

Microsoft lægger allerede over 600 millioner dollars i forskning og udvikling i Europa, men Microsoft har kun omkring to procent af det europæiske søgemarked på nettet, mens Google - ifølge netanalysefirmaet ComScore - sidder på 79 procent.

Blandt flere opkøb er det norske søgefirma Fast.