Microsoft skal nu i kamp med sig selv

Overtagelsen af Nokias mobilproduktion med Lumia-telefonerne i spidsen vil skærpe fokus på, at Microsoft gør sin Windows-software bedre og lettere, og at teleselskaberne, der skal sælge telefonerne, får bedre vilkår.

Foto: DADO RUVIC
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Nokia slipper nu endelig af med sin tabsgivende mobilafdeling, som engang var verdens største, og Microsoft kan kaste sig ud i direkte konkurrence med verdens i dag største mobilproducenter, sydkoreanske Samsung og amerikanske Apple. Men det bliver en lang, sej og dyr kamp, som den nyslåede mobilejer Microsoft nu skal i gang med.

Helt afgørende bliver det at få Windows-softwaren til at fungere bedre og bredere. Nokias Lumia-telefoner har fået stor ros for sin hardware, mens Microsofts software gang på gang har fået hug.

»Microsoft får ikke mange nye kort at spille ud. Samarbejdet med Nokia er i forvejen tæt, og Microsoft ved, hvad der kommer, så man skal ikke forvente et mirakel eller en genfødsel af vilde telefoner. På længere sigt kan Microsoft spejle Apple, som har kontrol med både hard- og software, så det bliver hurtigere at udvikle konkurrencedygtige telefoner. Nokia nåede at lancere nogle Android-telefoner i erkendelse af, at Microsofts software er for hardwarekrævende og dermed ikke kan trækkes ned i det prisleje, som man gerne vil, og dermed ikke få fingrene i de kommende kunder. Det ser ikke godt ud, at der kommer en Android-serie i erkendelse af, at ens egen software ikke fungerer. Det bliver helt afgørende for den fremtidige succes,« siger Morten Imsgard, aktieanalytiker hos Sydbank.

Fang den næste milliard

Han kalder det »praktisk talt umuligt at fravriste Samsung og Apple markedsandele«.

»Det er fint at lancere noget, der er lige så godt som en iPhone, men hvorfor skulle kunderne så skifte. Det er meget bedre at gå efter de mange, der ikke har haft en smartphone og sørge for at gelejde dem ind i det univers. Det er svært for producenterne at komme med nyskabende telefoner. Alle er efterhånden hardwaremæssigt på linje, så man vælger, hvad man er vant til eller synes er nemmest. Det er ikke nok længere, at en Microsoft-telefon får lige så gode anmeldelser som en iPhone. Enten skal Microsoft virkelig komme med nyskabelser, eller også skal man forsøge at gå efter de nye forbrugere – og det sidste er nok det nemmeste, selv om mange forsøger,« siger Morten Imsgard.

Hos en af dem, der sælger Windows-telefoner, er der også et par løftede pegefingre til Microsoft:

»Vi ser rigtigt gerne, at Nokia-telefonerne kommer tilbage. Nokia laver gode produkter, gode radiodele og gode kameraer, men det har været svært at komme igennem. Overtagelsen skal nok gå, Microsoft har penge nok. Men f.eks. findes mobilselskabernes løsning på mobilbetaling, Paii, ikke som app til Windows. Det koster nemlig en million kroner at udvikle. Hvis ikke de er villige til at udvikle til deres produkter, vil vi hellere tilbyde kunderne telefoner, som understøtter vore tjenester,« siger administrerende direktør Søren Abildgaard fra Danmarks tredjestørste mobilselskab, Telia, med henvisning til, at Paii findes til Android- og Apple iOS-telefoner.

Svøm op ad vandfaldet!

Og Microsoft skal forstå, at teleselskaberne står for en solid del af mobilsalget og derfor skal være en del af strategien.

»HTC leverer en fabelagtig ny HTC One-telefon, Samsung stiller med en god Galaxy S5, og Apple kan også. Microsoft skal virkelig svømme op ad vandfaldet – og der skal kraft på! Men jeg håber virkelig, at de kommer tilbage med gode produkter. Og så skal de bakke op over for os som operatører, ellers overhales de af meget pengestærke konkurrenter, som virkelig har forstået, hvordan telefoner sælges. Det handler ikke længere om blot at sælge bokse og at sælge til lager. De, der forstår det spil bedst i samarbejde med os, vil stå for det på den lange bane,« siger Telia-direktøren.