Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Microsoft er i gang med den store sommeroprydning og sælger nu en del af sin annonceforretning til internetkoncernen AOL og sin kortteknologi til det omstridte, amerikanske taxiselskab Uber.
Frasalgene er et let i topchef Satya Nadellas bestræbelser på at skille sig af med forretningsområder, som Microsoft ikke tjener penge på. Med Ubers overtagelse af Microsofts kortenhed, som arbejder med billed- og kortdata, vil 100 Microsoft-ansatte skifte arbejdsgiver. Uber har tidligere været nævnt som en blandt flere mulige købere af den finske mobilgigant Nokias korttjeneste Here (tidligere Nokia Maps), som også er sat til salg.
Microsoft får allerede mange af sine kortdata fra netop Nokia.
Microsofts kortafdeling sorterer under Microsofts søgemaskine Bing. Ingen af parterne vil ud med detaljer om aftalen eller med prisen, som dog regnes for at være at mindre betydning i forhold til, at Uber får adgang til kortteknologien. Uber er et tilkaldetaxiselskab, hvor brugerne anvender en mobilapplikation for at få kørelejlighed. I dag bruger Uber en blanding af korttjenester fra Google, Apple og kinesiske Baidu.
1.200 medarbejdere flytter med
AOL (tidligere America Online) overtager Microsofts forretning med annoncevisning og dermed, ifølge den amerikanske finansavis Wall Street Journal, omkring 1.200 Microsoft-medarbejdere. AOL, der i dag ejes af mobilgiganten Verizon Communications, får en tiårig aftale om at sælge annoncer, som vises på Microsofts netportal MSN, Outlook.com, Xbox, Skype og i visse Windows-applikationer i større lande. Samtidig bliver Bing standardsøgemaskinen bag AOLs netsøgninger fra 2016 i stedet for Google, og Microsoft får dermed en del af indtægterne, når AOL-brugerne søger på nettet.
Satya Nadella har været topchef i Microsoft, siden han i januar 2014 afløste den mangeårige topchef og fortsatte storaktionær Steve Ballmer. Nadella har siden været i gang med at omstille Microsoft fra den traditionelle PC-verden til mobil- og internetverdenen.
Microsoft er verdens største softwareproducent.