Microsoft er klar til at revolutionere kasseapparatet

IT-giganten Microsoft er gået sammen med iværksætteren Christian Zigler og hans firma Shopbox. Sammen vil de nytænke, hvordan vi handler.

Der er kø, lige så langt øjet rækker. For enden af køen står én febrilsk kassemedarbejder, der bliver mere og mere stresset over de mange kunder. Det er en del af dét at gå til events, koncerter og den slags, tænker du for dig selv, lægger armene over kors og sætter din lid til køkulturen.

Men den tid kan snart være forbi. I forbindelse med e-handelsdagen, som Foreningen for Dansk Internethandel afholder i dag i Øksnehallen, lancerer mastodonten Microsoft og den cloudbaserede kasseapparat-løsning, Shopbox, et strategisk partnerskab, der skal nytænke måden, vi handler på herhjemme.

»Den her digitale transformation, som Shopbox repræsenterer, er et fokusområde for os i Microsoft. Det står højt på vores agenda. Vi er nogle af de første, der har lavet cloudbaserede produktivitetsværktøjer, så det her samarbejde er egentlig bare en videreførelse af det,« siger Martin Thorning Hansen, der er Divisionschef for Windows og Surface i Danmark.

Mange gamle kasseapparater bygger allerede på Microsoft-løsninger, hvorimod mobil-betalingsenheder i høj grad kører på Android og iOS. Så da Shopbox i sidste måned offentliggjorde, at deres tablet-kasseapparater erstatter de gamle »hakkebrætter« på Sveriges nationalstadion, Friends Arena, tog Microsoft kontakt til dem og fik etableret samarbejdet.

»Vi kørte til at starte med på iOS-platformen, men nu har vi flyttet det over på Microsoft Windows 10 i stedet. Det er et meget mere stabilt og sikkert system,« forklarer Shopbox-stifter og iværksætter Christian Zigler.

Shopbox-stifter og iværksætter Christian Zigler. Fold sammen
Læs mere

Cloud is the limit

Shopbox giver adgang til data i real-time, hvilket vil sige, at der opstår store muligheder for at optimere forretningen.

»Vi gør kasseapparatet digitalt. Det betyder, at her får vi noget data, der kan optimere en forretning, som man ikke kunne før, og det vil vi meget gerne være med i. Det var netop fordi, vi så muligheden for at revolutionere det gode gamle kasseapparat, som jo i mange tilfælde allerede kører på vores systemer, at vi indgik i samarbejdet,« siger Martin Thorning Hansen.

Samarbejdet har indtil videre kun materialiseret sig i 350 tablet-kasseapparater i Friends Arena i Sverige, men det er meningen, at det skal rulles ud mange flere steder herhjemme, og derfor løfter partnerne officielt sløret for samarbejdet under e-handelsdagen i dag.

»Vi er gået sammen som partnere og vil gerne tilbyde den her løsning til andre, der kan se fordele i den her nye form for salgsløsning,« siger Christian Zigler.

Og det kan være alle steder lige fra Parken og Tivoli til Zoologisk Have, biografer og Joe & The Juice. »Jeg ser ingen begrænsninger omkring, hvor det her kan bruges. Og det behøver ikke at være til events alene, der er flere steder blandt andet inden for detailhandel, hvor det her giver mening. Hvis man registrerer, at der er solgt X antal mælk, så ved man i real-time, at der skal fyldes op. Det gør, at du kan optimere salgsprocesser i hele forretningen,« siger Martin Thorning Hansen.